Izložbu rezultata radionica inkluzivnog dizajna u Zagrebu i Osijeku (2011/12.) otvorila je 10. siječnja 2013. ministrica kulture RH, dr.sc. Andrea Zlatar Violić, u londonskoj British Council Gallery.
Izložba predstavlja uvod u Welcome Croatia Festival, u organizaciji British Croatian Society iz Londona i Ministarstva kulture Republike Hrvatske. Welcome Croatia Festival svojevrsna je britanska varijacija festivala Croatie, la voici, opsežnog predstavljanja hrvatske kulture i umjetnosti u francuskoj prijestolnici tijekom prošle, 2012. godine, u kontekstu pridruživanja Hrvatske Europskoj uniji u siječnju 2013. Kao i u Parizu, i u Londonu će biti predstavljen široki raspon domaćih kulturnih posebnosti, od filma i fotografije, glazbe i mode, umjetnosti, dizajna i arhitekture, do kazališta i književnosti, povijesti i arheologije, ali i sporta, turizma i gastronomije. Manifestacija će kulminirati proslavom hrvatskog Dana državnosti 25. lipnja, do kada će otprilike trajati većina izložbenih projekata.
Čast otvorenja festivala pripala je izložbi rezultata projekta Extra/Ordinary Design, radionica inkluzivnog dizajna održanih 2011. godine u Zagrebu i prošle godine u Osijeku, a čiji je koncept nastao na temelju radionice održane 2009. u Sarajevu, dok je 2012. također organizirana sestrinska radionica u Skopju. Radionice u Zagrebu i Osijeku organizirali su sljedeći partneri – British Council Croatia, Hrvatsko dizajnersko društvo, te Studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, u suradnji s domaćim udrugama URIHO (Ustanova za rehabilitaciju hendikepiranih osoba), UPI (Udruga za promicanje inkluzije), SLAP (Udruga za kreativni razvoj), ZVONO (Radni centar za djecu i mlade s poteškoćama u učenju) i Zadrugom NEOS koja zapošljava rehabilitirane ovisnike, dok je inozemni partner i koordinator projekta bio Helen Hamlyn Centre of Design pri Royal College of Art u Londonu, s kojeg dolazi jedna od kustosica aktualne izložbe – Julia Cassim, jedna od vodećih europskih stručnjakinja u području inkluzivnog dizajna. Tim kustosica upotpunjuju Mirna Reinprecht kao predstavnica Hrvatskog dizajnerskog društva i Sanja Bencetić kao predstavnica Studija dizajna. Dizajn postava i vizualne komunikacije londonske izložbe potpisuje Gero Grundmann, Studio Bec.
Prema Juliji Cassim, inkluzivni dizajn podrazumijeva “specifičan pristup i način razmišljanja, koji dakako stoji na čvrstoj altruističkoj osnovi, a vrednuje participativnost u kreativnom procesu, zajednički rad dizajnera i korisnika, i stremi prema kvalitetnom, funkcionalnom i privlačnom dizajnu namijenjenom najširoj mogućoj populaciji”, pri čemu valja naglasiti kako je najčešće riječ o dizajnu proizašlom iz suradnje s različitim manjinskim društvenim grupama, marginaliziranima bilo zbog poteškoća u razvoju, invaliditeta i tjelesnih nedostataka, bilo zbog nepovoljnog socijalnog, ekonomskog ili političkog statusa, i tako dalje; dok inkluzivni pristup dizajnu može obuhvaćati sva poznata područja, od industrijskog dizajna do najrazličitijih vizualnih komunikacija. Također, valja podsjetiti kako je londonska izložba najnovije u dosadašnjem nizu priznanja dodijeljenih svima uključenima u organizaciju i provedbu projekta Extra/Ordinary Design, među kojima su i prva nagrada na natječaju za najbolji izložbeni projekt Dana D 2011, nagrada za najbolji dizajn koncept u profesionalnoj kategoriji na Izložbi hrvatskog dizajna 1112, a projekt je krajem 2011. bio predstavljen i u dalekom Japanu na izložbi Shared Innovation – ten years of inclusive design u Tokyu i Kyotu. U projekt Extra/Ordinary Design radionica dosada je bilo uključeno više od 80 sudionika, što organizatora, što dizajnera najrazličitijih disciplina, a što članova partnerskih udruga, i ostalih. Treba istaknuti i vrlo vrijednu recentnu inicijativu organizatora, a to je posljednja u nizu serije radionica, provedena u suradnji s Udrugom Kamensko, koju su krajem 2011. osnovale otpuštene tekstilne radnice propale industrije Kamensko, “sa svrhom zajedničkog djelovanja i međusobne podrške u egzistencijalnoj i emotivnoj krizi u kojoj su se našle”. Cilj suradnje s dizajnerima, uz logističku i infrastrukturnu podršku HDD-a, bilo je osmišljavanje novih linija dizajnerskih proizvoda i vlastite modne marke s krajnjim ciljem pokretanja vlastitog socijalnog poduzeća, što je predstavljeno na Artomatu, nekovencionalnom sajmu raznolikih rukotvorina i umjetničkih predmeta. Vidljivo je, dakle, kako je filozofija i metodologija inkluzivnog dizajna u cjelini posvećena konkretnoj emancipaciji društveno marginaliziranih iz bilo kojeg razloga (kao što smo ranije spomenuli), što bi trebalo dovesti do prepoznavanja i artikuliranja iskustva i vrijednosti višestruko korisnih za cjelokupnu društvenu populaciju. Za očekivati je kako će takve vrijednosti biti dostojno predstavljene i na izložbi Extra/Ordinary Design Workshops te na taj način u europskom kontekstu uspješno afirmirati poticajne priče nastale u Hrvatskoj unatoč nepoticajnom ekonomskom, industrijskom i političkom okruženju.
Izložba je otvorena do 27. siječnja 2013.