Umjetničke alternative političkom vremenu

Datum 22. siječnja ostat će zapamćen po referendumu o pristupu Hrvatske Europskoj zajednici. Međutim, taj dan bio je i rok međunarodnog natječaja za izložbu pod nazivom Re:Referendum.

Nakon  što je Stara gradska vijećnica u Splitu ugostila izložbu povodom 20. godina međunarodnog priznanja Republike Hrvatske, nakon što su pred istom maškarama predani ključevi grada, 16. veljače u 20h u ovom prostoru punom simbolike otvorit će se i ova multimedijalna izložba.

Prije nego što kažemo više o samoj izložbi, evo par crtica o njezinim organizatorima. Udruga Mavena osnovana je u Splitu 2006. godine s ciljem promicanja, razvitka te unapređenja kulturno-umjetničkog života grada i građana Splita, ali i Europe i svijeta. Poseban naglasak stavljaju na suvremene umjetničke prakse, interkulturalnu suradnju i mobilnost među umjetnicima mlađih generacija. Iza imena Mavena stoje njeni aktivni članovi Boris Kadin, Natasha Kadin, Tihana Astrid Mandušić i Tanja Brešan koji su 2010. godine pokrenuli platformu NMG (Novomedijska Galerija) kroz koju od tada produciraju, prezentiraju i promoviraju suvremenu novomedijsku umjetnost.

O jednom njihovom projektu već smo pisali ovdje, a vrijedi spomenuti i njihovu izložbu REVOLUTION NOW and FOREVER koja je prošle godine bila postavljena na nekoliko lokacija u Zadru, a u svibnju biti prikazana u zagrebačkim galerijama SC i VN te u javnim prostorima grada kao prostorima u kojima se odvijaju revolucije. Izložbu također čeka tura po Hrvatskoj i inozemstvu.

Sam naziv izložbe Re:Referendum upućuje na to da će umjetnicima biti pružena prilika da daju svoj odgovor na pitanje referenduma, ali izložba ima i šire područje interesa koje je vezano za integracije, neoliberalizam, današnji krah demokracije te odnos politike i umjetnosti. Kustosi izložbe, Boris i Natasha Kadin, postavili su tezu o postojanju dva politička vremena, TINA – There is no Alternative i TIA – There is Alternative.

“U TINA političkom vremenu zapravo nema vremena za razumijevanje procesa, on je automatiziran i realizira se u velikoj mjeri izvan društva skriven u beskonačnim paragrafima”.

S druge strane, kustosi postavljaju TIA-u kao alternativu te pozivaju umjetnike da propitaju mehanizme i mogućnosti ovakvog vremena.

“Izložba Re: Referendum je vožnja na liniji TINA – TIA u kojoj se propituje fragilna granica prelaženja automatizma, subverzije kao poruke između redaka i subverzije kao direktne akcije, reakcije, akta.”

Pred samo otvaranje izložbe upitali smo Natashu Kadin da prokomentira odaziv umjetnika, selekciju radova te na koji način su se osvrnuli na zadanu temu.

“Primili smo zaista veliki broj radova, ukupno više od sto, a nekoliko umjetnika: Tanju Ostojić, Dalibora Martinisa, Alema Korkuta, Sandru Sterle, Marka Markovića, Marijana Crtalića i Gilda Bavčevića, pozvali smo na sudjelovanje s umjetničkim radovima za koje smo smatrali da nam se uklapaju u koncept izložbe. Ukupno će se predstaviti 25 novomedijskih radova, od performansa, video arta, instalacija, net arta, sound arta, glazbenog performansa itd. Zanimljivo je bilo primijetiti da su se inozemni autori uglavnom referirali na našu širu temu neoliberalizma i današnjih političkih struktura, dok su umjetnici iz Hrvatske mahom prijavljivali radove direktno vezane za Referendum, za nacionalni identitet i/ili nacionalne simbole. Također, kao i uvijek, nastojimo čim više podržati lokalne umjetnike te im dati priliku da izlažu u jednom međunarodnom kontekstu.”

Državni referendum je prošao, Hrvatska se priključuje EU. Re:Referendum donosi reakcije i akcije umjetnika vezane uz ovu političku promjenu. Natasha Kadin, kustosica, ali i umjetnica čiji izložen rad Apel govori o stanju kulture kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, s pozicije radnika u kulturi ovako komentira današnju situaciju:

“Kultura je danas na jako niskom nivou, državni i lokalni budžeti za kulturu samo se smanjuju, i vrlo često se donacije ne odobravaju po pravim kriterijima, no mi se trudimo raditi na kvaliteti, a ne na kvantiteti umjetničke i kulturne produkcije. Također, vlada mišljenje da ćemo sada od EU dobiti velike iznose putem fondova, ali za svaki od tih fondova na nacionalnoj razini mora se izdvojiti određeni postotak, ovisno je li riječ o Strukturnim fondovima ili o Programima zajednice (u koje spada i kultura). Smatram da se Hrvatska u EU pozicionirati može novom, svježom recentnom umjetnošću, no za to takva umjetnost prvo treba imati stabilnu i kvalitetnu podršku unutar države.”

Prostor izložbe je Stara gradska vijećnica, simbolični prostor susreta građana i gradskih vlasti te mjesto donošenja svih odluka vezanih za grad. Natasha je objasnila i ne(slučajnost) odabira toga prostora:

“Prostor Stare gradske vijećnice bio je naš prvi izbor za ovu izložbu jer to je simptomatični prostor ovog grada u kojem su se prije donosile odluke o samom Gradu, a i danas se tamo potpisuju peticije i održavaju skupovi. Zato nam taj prostor i simbolički savršeno odgovara. Morali smo zbog zauzetosti prostora, pa zbog vremenskih uvjeta malo pričekati s otvaranjem, ali smatramo da je tema referenduma i dalje vrlo aktualna, pogotovo ovih dana u gradu pod Marjanom, pa smatram da smo osim mjesta, odabrali i savršeno vrijeme za ovu izložbu.”

Izložba Re:Referendum produkt je suradnje Mavene s Gradom Splitom, Ministarstvom kulture, HAVC-om, te lokalnim institucijama MKC-om, HUKU-om i KUM-om. Može se razgledati do 26. veljače svakim danom od 10 do 13 te od 16 do 20 sati.

Katalog izložbe pogledajte ovdje