Ako nas redovno čitate, onda već znate da se zasigurno najvažniji događaj domaće dizajnerske scene ovog ljeta odvija o Hvaru. Riječ je o trećem izdanju putujuće izložbe Common Sense & Sensibility, koja je prije desetak dana nakon predstavljanja u Beogradu i Zagrebu, otvorena u fascinantnom zdanju galerije Loža u samom centru grada Hvara. Izložba domaćeg produkt dizajna koji hrabro evoluira u prave pravcate brandove traje do 20. kolovoza, a kako nam javljaju organizatori i dizajneri koji na njoj izlažu, interesa, reakcija, a i kupnje domaćih dizajnerskih proizvoda itekako ima.

O prvim impresijama nakon otvorenja i desetak dana trajanja izložbe koja za cilj ima upoznavanje što većeg broja i šireg spektra ljudi s izvrsnim domaćim dizajnom, brzinski smo popričali s nekoliko autora, točnije autorica, čiji su radovi uvršteni u izložbi, a zadovoljstvo i neskriveno oduševljenje otvorenjem i prvim tjednom izložbe dijeli i inicijatorica te kustosica izložbe Tatjana Bartaković.

Otvorenje izložbe malo me podsjetilo na Noći muzeja – ne znam od kuda su sve izlazili i dolazili ljudi koji su tu večer prošli kroz galeriju” – zadovoljno priča Tatjana. “Od otvorenja na ovamo galerija je svaku večer puna, najviše ima Skandinavaca, Francuza, Nijemaca, čak i Indijaca, a zadnjih dana sve je više i Nizozemaca, te jako puno domaćih gostiju, ali i susjeda iz Srbije”. Komentirajući prve impresije nakon još niti polovice trajanja hvarskog izdanja izložbe Tatjana zaključuje: “Ono što sam do sada mogla zaključiti jest da su našem dizajnu do sada nedostajale izvozne aktivnosti i da ih sada moraju poduzeti sami, kako znaju i umiju – jer tržište za ove proizvode postoji. Moraju si razviti distribucijsku mrežu u inozemstvu. Bez tog dijela se propušta ključna prilika.”

Što se tiče reakcija na proizvode, Tatjana kaže kako je svaki izlagač naišao na svoje kupce, a time mu je i označeno buduće potencijalno tržište. Međutim, većina ljudi, svih profila i nacionalnosti fascinirana je Revolveom, ali i kolekcijom Element ( Numen/ForUse, Intera), naslonjačem XL, inicijalno dizajniran za hotel Lone – koji je pravi ljetni proizvod. “To je odličan primjer kako se hotel može jako dobro reklamirati kroz produkt dizajn. Nadalje, dosta nam Skandinavaca komentira kako im je naš dizajn vrlo blizak, jer nalikuje njihovoj estetici. Primjerice jedan mladi norveški par kupio je jednu Mini Me lampu od Filipa Gordona Franka i već se sutra vratio po drugu” - prepričava nam Tatjana.

“Jako se dobro prodaju stvari, pogotovo manji predmeti iz Data by Despot, Oblo, igračke Somewehere City, redovito i Boye, a zadjih dana su krenule i veći komadi poput Elementa, …   Nažalost, neki dizajneri nisu mislili prodavati svoje radove ovdje u Hvaru – i to im je na štetu, jer ljudi ne žele naručivati preko weba, već žele kupiti odmah”.

Kako objašnjava Tatjana Bartaković, veliki broj posjetitelja za izložbu je saznalo u putnom časopisu Croatia Airlinesa pa su, zaintrigirani člankom, došli proizvode vidjeti (ali i kupiti) uživo. To je jako dobar pokazatelj da suvremeni dizajn, kao originalan hrvatski proizvod, naše turiste itekako privlači i interes za domaće proizvode i kupnju postoji.

“Najprodavaniji do sada su proizvodi iz kolekcije Data by Despot, djeca se odmah “zalijepe” za Huggy Hare od  Little Horse & Baby Beuys čija je odjevna kolekcija također naišla na svoje kupce, jer u potpunosti komunicira s tim uzrastom, a  Boye od Maje Mesić su također atrakcija, svi isprobavaju crtati – od djece do odraslih” – završava Tatjana Bartaković. Upravo s tri posljednje spomenute dizajnerice on-line smo popričali o njihovim reakcijama i iskustvima iz Hvara. U nastavku pogledajte što su nam ispričale riječka dizajnerica Svjetlana Despot – koja je, osim svoje linije Data by Despot  i vlastitih autorskih produkata uključenih u izložbu, bila zadužena za postav izložbe, zatim Mejra Mujičić, polovica sestrinskog tima koji je zaslužan za originalne, lijepe i zabavne igračke i odjeću Little Horse & Baby Beuys te Maja Mesić, produkt dizajnerica koja potpisuje inovativne bojice Boya.

Kako je bilo na otvorenju izložbe?

Svjetlana Despot: Otvorenje je bilo neočekivano veličanstveno i lijepo. U valovima su velike količine ljudi, i naših i stranaca, ulazile i čudile se izložbi te ponavljali pitanje “Zar je ovo hrvatsko, izgleda kao “pravo””. Pozorno su slušali priče o filozofiji pojedinih brandova.

Mejra Mujičić: Bilo je stvarno simpatično i jako dobro posjećeno.

Maja Mesić: Ma bilo je super! Bilo je puno djece koja su navalila na bojice! Prostor je idealan, a Svjetlanin postav odličan. Ono što je nedostajalo je veći broj nas dizajnera te možda još neka bitna “politička” osoba da podrži projekt, samo iz razloga da se iskaže njegova važnost te što sve te inicijative, projekti i proizvodi, znače u neproizvodnoj Hrvatskoj. Nadalje, na otvorenjima ovakvih izložbi u Zagrebu ili drugim većim gradovima uvijek se kreće ista ekipa, te uvijek imamo problem kako zainteresirati široku publiku, nekoga tko nema veze s dizajnom, industrijom ili arhitekturom, netko tko jednostavno želi kupiti nešto dobro. Ovu izložbu prije svega posjećuju stranci, njihovi komentari i reakcije realan su prikaz kako bi naši proizvodi mogli funkcionirati izvan granica Hrvatske.

Koja su vaša očekivanja od projekta Common Sense and Sensibility i izložbe na Hvaru?

Svjetlana Despot: CSS je putujuća izložba  koja ilustrira veliki napredak suvremenog hrvatskog produkt dizajna. Ovo je izvozni projekt koji ukazuje široj javnosti na selektirane Brandove iza kojih stoji dizajn i proizvodnja. Moramo se izboriti za domaće tržište, a samim time nam se otvaraju vrata i za europsko. Dakle, moramo plasirati naš dizajn, i prostora i predmeta, te ih suočiti s predmetima i razmišljanjima iz svijeta. Ova izložba nas je okupila i odlična je prilika da djelujemo već sada, kao da nam je tržište cijeli svijet, a ne samo nekoliko lokalnih entuzijasta koji shvaćaju naš potencijal.

Mejra Mujičić: Nadamo se da će CSS skrenuti pažnju na rad hrvatskih dizajnera i spojiti izlagače s potencijalnim klijentima u hrvatskoj i inozemstvu.

Maja Mesić: Sudjelovanje na ovoj izložbi prihvatila sam ponajviše zbog izložbe u gradu Hvaru. Ovdje sam po prvi put svoje bojice Boya u ambalaži pustila u prodaju, a biti na izložbi i iz kuta gledati i slušati reakcije i komentare djece, amatera ili “profesionalnih crtaća” neprocjenjivo je za pravi način postavljanja proizvoda na tržište.

Imate li  direktne prve reakcije za vlastite proizvode s izložbe u Hvaru?

Svjetlana Despot: Mnogo proizvoda se prodalo, imamo upite i oduševljenja od stranaca, a prije par dana javili su mi da je Austrijanac koji ima dizajn shop u Beču zainteresiran za suradnju. Moj dizajn je posebice dopadljiv zapadno-europskim zemljama Njemcima, Šveđanima i Englezima, a jedan indijski imućni par je pokupovao pola naše kolekcije. Također, započeli smo pregovore s jednom galerijom na Hvaru za sljedeće ljeto. Sve u svemu, sve što se do sada dogodilo na Hvaru je odlično.

Mejra Mujičić: Mi već dugo godina radimo u Starom Gradu na Hvaru, pa poznajemo reakcije posjetitelja i turista koje su, i kod nas u galeriji, ali i u gradu Hvaru, uvijek odlične.

Maja Mesić: Kontinuirano sam u kontaktu s curama koje prodaju na izložbi upravo iz razloga jer me zanimaju komentari na proizvod, kvalitetu, pakiranje, cijenu, je li prezentacija jasna… Svi komentari i reakcije su mi vrlo bitne radi suradnje sa stranim distributerima koje moram što bolje uputiti u način prezentacije, tako da je meni ova izložba na Hvaru vrlo bitan pokazatelj. Koliko znam bojice se prodaju dobro, imaju jedan kontinuitet što je super za predviđanje potrebnih količina za strano tržište. Za mene je to vrlo bitno, s obzirom na to da imam pogon koji ima limit mjesečne proizvodnje,  pa jednostavno moram i o tome razmišljati…

Kako smo već spomenuli, dizajnerica Svjetlana Despot bila je zadužena za postav izložbe, “upakiravanje” domaćeg dizajna u prostor hvarske lože, pa nam je u nastavku ispričala nešto više o tome.

Koji je glavni koncept  vašeg postava izložbe u galeriji u Hvaru?

Svjetlana Despot: Cilj mi je bio skinuti s izložbenog pijedestala prikaz hrvatskog produkt dizajna i prikazati “običnom ” čovjeku, uporabnost. Način izlaganja je podijeljen u tri osnovne cjeline, od koje su dvije izložbene, a jedna prodajna.

U prvoj, gdje prikazujemo namještaj i popratni accessories za opremu interijera, sam suočila različite dizajnere i napravila male žive scene. Zanimljivo je bilo igrati se i miješati stilove,boje i energije. U drugoj cjelini sam sitne proizvode i igračke aranžirala kao svaki brand za sebe. Nije lako prikazati važnost Boye, Obla, tih sitnijih proizvoda, a da ih veliki komadi ” ne pojedu “, tako da sam svakome dala svoje mjesto, po štand i priču za sebe.

U centar, oko kojeg se kruži, sam postavila muzejski shop – ogroman prodajni pult prepun naših proizvoda – koji je ispao pun pogodak.

Kako je bilo reagirati u respektabilnom okruženju Lože te s produktima  vaših kolega, poprilično različite estetike, dimenzija i ciljanih skupina?

Svjetlana Despot: Loggia je prekrasno renesansno zdanje, respektabilne vanjštine, ali davnih sedamdesetih,devastirane unutrašnjosti. Obložila sam sve zidove bijelim Tyvecom. Čak sam i lampe ovila u bijelo. Pokušala sam što je više moguće anulirati i neutralizirati postojeći interijer, kako bi izlošci što je više moguće iskočili. Kao što sam već spomenula, suočila sam različite dizajnere i zanimljivo je bilo miješati različite estetike. A ciljana skupina su svi koji vole lijepo, dizajn nije samo za povlaštene odlikaše. Ljudi osjete ljubav, lijepo i istinu te žele biti dijelom te naše priče.

Izložba u Hvaru otvorena je do 20. kolovoza, pa ako vas put odvede do navodno najsunčanijeg dalmatinskog otoka svakako nemojte propusti posjetiti je.

Fotografije: D. Strujić


TAGS: Data by Despot, Hvar, intervju, izložba, Little Horse & Baby Beuys, Maja Mesić, produkt dizajn,


Share |