Boli li nas istočno?

Riječ i koncept Ostalgija nastao nedugo nakon pada Berlinskog zida, doslovno bi se mogao prevesti kao „bol za istočnim“. Zapravo, riječ je o krizi identiteta koja je uslijedila ubrzo nakon što je Istočna Njemačka trebala napraviti brze promjene u svojem društvu kako bi se integrirala s ostatkom zemlje. Nostalgija za bivšim identitetom, ali i novije tendencije koje pokazuje Zapad prema „novootkrivenim“ vrijednostima Istočnog bloka, danas su ono što nazivamo retro chickom, ali zapravo mogu ući pod nazivnik Ostalgije- žudnje za rekonstrukcijom nečeg što možda nikada nije postojalo.

No, Ostalgija je i dvogodišnja fotografska serija španjolske fotografkinje Simone Rota koju je umjetnica između 2010. i 2012. radila za bečki Muzej arhitekture (AzW). Naime, riječ je o projektu koji je istraživao sovjetsku arhitekturu modernizma u razdoblju između 1955. i 1991., arhitekturi koja je veličala i pratila ideologiju, sustav, duh naroda.

Rota snima zgrade velikih dimenzija koje svjedoče o karakteru ideologije: većinom su to opresivni javni prostori koji su ukidali slobode govora pojedincima i davali moć odabranima. One su projektirane kako bi kontrolirale društvo i manipulirale javnim mišljenjem. Umjetnica se uglavnom koncentrirala na snimanje građevina koje imaju podosta eksperimentalan dizajn, zaključujući kako je dizajn trebao odavati sliku moći, napretka, prestiža i ekonomskog uspjeha koji bi u konačnici legitimirali sve ideje totalitarnih vladara.

Sada te iste zgrade stoje kao usamljeni divovi, utjelovljenja velikih snova koje je pokvarila povijest, odišući atmosferom nelagode, nostalgije i propalih mitova.