John Doe u kulturnom skloništu Splita


* Sinking, 2011 / performance / 01:40:00 / zbor / Premio Moroso per l’Arte Contemporanea, GC.AC., Monfalcone

Početkom veljače u Splitu je otvoren novi klupski prostor Minus 3, smješten u podrumima, tj, skloništu na Splitu 3. O glazbenom programu i zvučnim imenima koja gostuju u klubu dosta je reći da je započeo s We Have Band, a ovog vikenda se nastavlja s Chinawoman. Ekipa koja stoji iza ovog projekta odmah je najavila da će Minus 3 osim glazbenog imati i izložbeni program. Prva izložba u prostoru tri kata ispod zemlje, performans Dragane Sapanjoš, ili uprizorenje, kako sama umjetnica voli nazivati svoje radove, pod nazivom John Doe koji se dogodio ovog četvrtka ukazuje da će izložbeni program kvalitetom pratiti glazbeni.


* John Doe, 2012 / cjelovečernji performance u 4 prizora (detalj) / minus3, Split

Povodom performansa u splitskom klubu razgovarali smo s umjetnicom te se prisjetili nekih zanimljivih trenutaka u njenoj karijeri. Dragana je rođena 1979. godine u Novigradu, a završila je likovnu akademiju Brera u Milanu gdje i danas živi. Nakon završene akademije upala je u kolotečinu umjetničke scene i rano se susrela s kompromisima na koje umjetnik mora pristati.

D.S.: Nakon akademije spletom okolnosti sam upala u mašinu sistema suvremene umjetnosti. Susrela sam se s kompromisima na koje onda nisam bila spremna, koji su me natjerali da zaželim otići iz tog svijeta. Slijedile su tri godine apsolutne tišine, tri godine izbjegavanja svijeta umjetnosti. Kustos Giacinto di Pietroantonio stalno me je poticao na rad, nije se mogao pomiriti s činjenicom da sam stala, zapravo nisam se ni ja skroz pomirila s tim i kad sam shvatila da je za to vrijeme vratila sam se radu.


* John Doe, 2012 / cjelovečernji performance u 4 prizora (detalj) / minus3, Split

Par sretnih okolnosti se posložilo, Dragana je dobila ogromni studio na korištenje tri mjeseca u neprofitnoj organizaciji za promociju suvremene umjetnosti Viafarini, stipendiju od kolekcionara umjetnosti ACACIA te se dala na posao. U to vrijeme prijatelji su ju nagovorili da se prijavi za nagradu Radoslav Putar 2010 te se tako nakon deset godina prvi puta predstavila i našoj publici s radom Lucy’s koji je uprizoren koristeći 300 žohara smještenih pod 300 staklenih čaša.

D.S.: Prijavila sam se za nagradu Radoslav Putar bez ikakvog očekivanja, svjesna činjenice da tu nitko ne poznaje niti mene niti moj rad. Ako ništa drugo, da se naviknem na ono “ne”. Preko DHL-a pratila sam svoj portafolio koji je nekim čudom išao preko Uzbekistana i na dan zasjedanja komisije ipak stigao u Zagreb. Imam neki čudan odnos s mailom, kada mi je stigao mail da sam ušla u finale, prvo sam pomislila da me netko zafrkava, ali poziv Janke Vukmir mi je ipak potvrdio informaciju. Otišla sam u Zagreb postaviti rad s velikim iščekivanjima, što je ljudski, ali sam se ipak vratila u Milano slomljena srca i bez karte za New York.


* PAUL, 2011 / sculpture – installation / environmental dimentions / kristal, ceramic, glass, putrid water, 200 arbre magique / VIS MAJOR: BAD ROMANCE – V.M.: ALEJANDRO, Galerija Šikuti, Savičenta (HR)

Iako se, s obzirom na plasman među finalistima, ne može reći da u Hrvatskoj nije imala sreće, Dragana je godinu dana kasnije u Italji još bolje prošla. Opet na poziv Giacinta di Pietroantonia, s 30 uglednih umjetnika iz cijele Italije ušla je u igru za Nagradu Moroso, štoviše, izabrana je među deset finalista, ali tu nije kraj ovoj priči.

D.S.: Tih dana mi opet nije radio mail, a na gmailu sam (!!!), pa nisam dobila obavijest o ulazu u finale. Da sam upala među finaliste saznala sam iz Art Tribunea. Ovaj put sam ja digla telefon i provjerila informaciju te sam dobila datum kad da se nacrtam u Montfalconeu s radom. Iznajmila sam bus i ukrcala u njega 20 žena novigradskog zbora Lavanda koje su mi uprizorile rad Sinking. Pjevale su Wrong od Depeche Modea, svaka onoliko puta koliko ima godina, iskupljujući se za vlastite pogreške, a time i moje. Opet mailom, ali poznavajući me, ovaj put i sms-om, javili su mi da sam doblia Moroso. To je značilo da dobivam mogućnost izlaganja site specific rada u njihovom showroomu u sklopu MiArta u Milanu, The Armory Showa u New Yorku ili Freeze Art Faira u Londonu. Prijavila sam rad Dej ga notr, vadi ga van te se zbog kompleksnosti rada nadala da ću dobiti Milano. Ne samo da sam dobila Milano, nego i hangar Bicocca, puno veći i značajniji prostor od showrooma, ali to je još uvijek top secret. Tamo ću izložiti svoje Bukakka skulpture, fake svadbene torte prelivene voskom, stvarajući tako aluziju na falusa koji se izdiže iz tla, i poput torte sam sebe slavi. Skulpture će obilaziti performerice na rošulama s crnim kacigama na glavi i manjim tortama u ruci koje nabijaju o zrak.


* ALEJANDRO, 2011 / sculpture / 400 x r.180 cm / 1000 waxed flowers, hay, pole / VIS MAJOR: BAD ROMANCE – V.M.: ALEJANDRO, Galerija Šikuti, Savičenta (HR)

Bukkake torte, zajedno s gore spomenutim zborom sačinjavale su cjelinu pod nazivom VIS MAJOR, uprizorenu u Maloj galeriji u Poreču. Tom prilikom bila je poslužena i prava bukkake torta, a izložci su po napuštanju publike započeli samostalni život propadanja dok se galerija nije ispunila mušicama, plijesni i crvima.

U Minus 3 Dragana je došla na poziv Blaženke Perice. Splitski performans zamišljen je kao niz situacija koje je umjetnica postavila u različitim prostorijama kluba pod zemljom. Situacije kroz koje prolazi gledatelj su uprizorenja karaoka koje se ne mogu otpjevati jer osoba koja pušta tekst ne uspjeva ga uskladiti s glazbom (opet nailazimo na Depeche Mode, ovom prilikom Tainted Love), edukativne igraonica u kojoj perfromeri grle posjetitelja čiji je ulazak najavljen zvučnim signalom, bespomoćne djevojke koju promatra stariji voajer dok stalno nanovo veže vezicu te zavodnica na rolama koja najavljuje opasnost i svojom prisutnošću povezuje sve prizore. Nezadovoljstvo, zagušenje afektivnošću, nelagoda i strah osjećaji su koji je svaki promatrač doživljava kada se uplete u performans pod nazivom John Doe. O čemu se tu radi Dragana pojašnjava:

D.S.: Moji radovi su kopanje po mojoj tamnoj strani, tj. tamnoj strani svih nas. Pokušavam ih osvijetliti drugim svjetlom i vidjeti jesu li uistinu toliko strašni. Voljela bih uspjeti pokloniti tu privatnost koju čuvamo za bliske nam ljude, bilo kojem strancu. U ovom sam se radu poigrala egocentrizmom. Pokušala sam dovesti osobu u centar pozornosti, do te mjere da joj izazove nelagodu i da poželi otići… ja bi da im rad zasmeta, ne samo John Doe, već svaki moj rad, da publiku povuče u magiju, bilo bijelu bilo crnu, i da je ispljune na neko drugo mjesto.


* FERNANDO – BOSA NOGA, 2011 / performance / 00:45:00 / VIS MAJOR: BAD ROMANCE – V.M.: ALEJANDRO, Galerija Šikuti, Savičenta (HR)

Dragana sama gotovo nikada ne sudjeluje u svojim performansima. Ona se tu izjednačuje s publikom, uzima si privilegij da proučava svoj rad i publiku koja samim ulaskom u prostor galerije postaje sam akter rada, mijenjajući mu konotacije.

Dan nakon performansa umjetnica je u razgovoru s Blaženkom Pericom i Ivanom Meštrov predstavila svoj cjelokupni opus splitskoj publici.


* RAY OF LIGHT, 2011 / sculpture / 80 x 70 x 70 / built-in oven, wax / VIS MAJOR: BAD ROMANCE – V.M.: RAY OF LIGHT, Galeija Makina, Pula (HR)


* BUKKAKE (how boy ), 2011 / sculpture / 230 x r.70 cm / paper, cardboard, silicone, wax, satin ribbon, concrete, stucco, paint, enamel, tin, glass, ceramics, trimmings, plastics, synthetic pearls, beads, nonwoven fabric, fabric, sponge cake, cream, chocolate, icing, mass Ticino / VIS MAJOR, Mala Galerija – Otvoreno Pučko učiliste Poreč, Poreč (HR)


* V.M.: good morning MR. Dirac, 2011 / installation / environmental dimentions / 17 metars truck, sound (00:03:12 – loop from the driver cub), video projections (00:45:00 color, no sound – loop), light / Boy Flowers (anthurium), Lilies, Daisies, Freesias, Roses, Gladiolus, Peruvian Lilies, Gerberas, Hydrangeas, vessels, water / VIS MAJOR: BAD ROMANCE – V.M.: Good morning Mr. Dirac – Festival Vizuelnih umjetnosti, Novigrad (HR)


* V.M.: good morning MR. Dirac, 2011 / installation / environmental dimentions / 17 metars truck, sound (00:03:12 – loop from the driver cub), video projections (00:45:00 color, no sound – loop), light / Boy Flowers (anthurium), Lilies, Daisies, Freesias, Roses, Gladiolus, Peruvian Lilies, Gerberas, Hydrangeas, vessels, water / VIS MAJOR: BAD ROMANCE – V.M.: Good morning Mr. Dirac – Festival Vizuelnih umjetnosti, Novigrad (HR)


* John Doe, 2012 / cjelovečernji performance u 4 prizora (detalj) / minus3, Split