Krhotine iz japanske katastrofe kao art?

Za nešto više od mjesec dana obilježit će se godišnjica potresa koji je pogodio Japan i uzrokovao razorni tsunami. Katastrofalne posljedice jedne od najvećih tragedija našeg vremena odrazile su se na ekonomske, političke, ekološke, kulturne i brojne druge aspekte našeg društva, a o inicijativama, događajima i umjetničkim akcijama inspiriranim Japanom u nekoliko smo navrata i mi pisali.

Danas vam predstavljamo instalaciju „Under the Water“ japanskog umjetnika Tadashija Kawamate, koje je inspirirana jednom od neočekivanih posljedica elementarnih nepogoda u Japanu. Naime, nakon tsunamija koji je uništio i opustošio obalni pojas pogođenih područja, nebrojeno velike količine uništenih sela i gradova, odnosno njihovih raspadnutih segmenata, završile su u oceanu. Dijelove kuća, ulica, infrastrukture, prijevoznih sredstava, zapravo dijelove života na tisuće ljudi čiji su domovi poplavljeni i izbrisani s lica zemlje, odnijelo je more.

Govorilo se o čak 20 tona krhotina koje su završile u oceanu.  Satelitske snimke pokazivale su ogromne nakupine suludih dimenzija, koje neartikulirano plutaju oceanom u smjeru Havaja, a američke su vlasti upozoravale na moguće opasnosti koje na tone krhotina mogu uzrokovati otočju, njegovoj vegetaciji i podmorskom životu. U međuvremenu su se nakupine smanjile, prvotna katastrofalna predviđanja o posljedicama koje mogu izazvati nešto su se umirila, no gomile smeća i dijelova raspadnutih japanskih gradova još nisu stigla do američke obale.

Upravo sve navedeno poslužilo je Kawamati kao inspiracija za njegovu In situ instalaciju, koja propituje kako bi izgledalo naći se upravo ispod spomenutih naslaga. Čitav prostor odnosno strop galerije Kamel Mennour u Parizu, gdje je instalacija postavljena, ispunjen je dijelovima fasada, krovova, drvenim  gredama, vratima, prozorima,  i svemu onom za što ovaj Japanac smatra da je moglo „preživjeti“ u uvjetima plutanja oceanom. Artefakti su postavljeni na stropu galerije kako bi se promatrača ostavilo „ispod“, pokušavajući ilustrirati kako bi bilo naći se ispod ovakve naplavine.

Više o autoru pogledajte ovdje, a više fotografija s ove izložbe ovdje.