Pitanje iluzije

Slikarstvo se stoljećima razvijalo kao medij u kojem su slikari težili stvoriti iliziju trodimenzionalne realnosti svijeta koji nas okružuje na dvodimenzionalnoj podlozi, postižući to nanošenjem boje. Premda radovi mlade američke umjetnice Alexe Meade na prvi pogled izgledaju kao da su nastali u toj tradiciji, oni zapravo izokreću sve postavke tradicionalnog slikarstva. Prvo, ona ne slika na dvodimezionalnoj površini već na predmetima punog volumena, najčešće ljudskim tijelima, u trodimenzionalnom okruženju, bilo ono ustvari prostor u kojem predmeti ili tijela i inače borave ili opet slikarskim tehnikama obrađen prostor. 

1 2

Druga stvar koja njen rad razlikuje od tradicionalnog slikarstva koje nastoji vjerno prikazati volumen i prostor na slici je što autorica upravo te komponente negira. Slikanjem ona zapravo stvarni svijet punih volumena i prostora svodi na dvodimenzionalnost slikarskog platna. Ljudske figure, od krvi i mesa, sakrivene su pod slojem boje.

3 4

Ipak, autorica ovim postupkom ne negira tijela. Široki i ekspresivni potezi kista zapravo naglašavaju tijela i njihove forme, ili riječima Meade: “U mojoj umjetnosti subjekti su skriveni pod slojem boje. Ali ja ih ne kamufliram već težim upravo suprotnom. Koristeći prenaglašene poteze kista, naglašavam površine njihovih tijela. Tako nastala auto-referencijalna maska istovremeno prikriva i razotkriva forme koje se nalaze ispod nje.”

5 6

7 8

Iako bliski body painitngu, radovi ove autorice više su od toga. Oni su fotografije u kojima je oslikano tijelo samo jedan element optičke iluzije koja nastaje slikanjem. Pišući o njenom radu, ne možemo se ne prisjetiti poznatog kineskog umjetnika Liu Bolina o kojem smo već pisali. Oslikavajući tijela protagonista svojih radova Bolin čini da ona nestaju u kompleksnim realnostima današnjice. Meadeni radovi nemaju tu jasnu političku komponentu ali preokretanjem tradicije otvaraju pitanja o iluziji kojom slikarstvo stoljećima stvara sliku svijeta.

9 10

Fotografije i razgovor s Alexe Meade donosi TED.