Zenica – grad od čelika

“Grad od čelika – sjećanje na djetinjstvo” novi je video rad Matije Debeljuha inauguriran prošlog vikenda u novigradskoj galeriji Rigo. Dok se prethodnim radovima autor bavio ljudskim stanjima i emocijama, tj. radovi su dolazili iz sfere intime, ovom prilikom Debeljuh zalazi u urbano tkivo industrijskog grada, sferu javnog i kolektivnog. Ipak, postoji i osobna veza autora i ovog grada. Kao dijete autor je s majkom često posjećivao Zenicu, njezin rodni grad. Prikaz grada u radu tako nije objektivna slika već upućuje na odnos zatečene stvarnosti i osobne memorije.

Still frame_01_web

Still frame_04_web
“Oduvijek me fascinirao taj grad, prizori visokih peći, dimnjaka koji ispuštaju paru kao u nekakvom znanstveno-fantastičnom filmu, arhitektura tvornice odnosno željezare koja prožima cijeli grad. Grad u vječnom oblaku dima budio je u meni maštu. Bila je to predivna scenografija za moje igrarije. Tako se kroz cijelo moje djetinjstvo ucrtao u memoriju.” govori Debeljuh o Zenici, te nastavalja:”Danas promatram grad zarobljen u oblaku dima koji opstaje u vremenu kao u nekom snoviđenju i nestaje u magli skriven od sadašnjosti kako bi opstao u budućnosti. Tvornica koja svojim dimom definira konstrukciju i izgled grada, ispisujući kroz pore metala budućnost njegova identiteta.”

Still frame_03_web

Still frame_08_web
Tako gledajući Debeljuhov uradak nastao na razmeđu sjećanja i stvarnosti otkrivamo sliku urbanog pejzaža grada koja prestaje biti samo individualna impresija već otvara i pitanje identiteta grada u tranziciji, njegove kolektivne memorije te društvene i političke stvarnosti. Fizičku i mentalnu sliku urbanog krajolika autor prenosi kroz odabrane fragmente poetskih i dokumentarnih prizora industrijskih postrojenja željezare, prizora grada te onima prirodnog okoliša, čiji potpuni doživljaj omogućava i pažljivo oblikovan zvučni zapis. O dinamici rada Debeljuh ovako govori: “… statičnim prizorima težim dramatizirati otuđenost mjesta i cjelokupnog društva u postsocijalističkom okruženju, kao obilježja prošlog vremena koje (ne)opstaje.”

Still frame_09_web

Still frame_11_web

Still frame_13_web
Premda donosi konkretan slučaj Zenice, rad se može gledati i kao mjesto općenitih propitivanja međuodnosa prostora, povijesti, memorije ili identiteta. U predgovoru izložbi kustosica Branka Benčić to potvrđuje ovim riječima: “Jer prizore industrijske arhitektura koju promatramo u radu Matije Debeljuha, iako predstavlja grad Zenicu, danas možemo prepoznati kao prostore koji definiraju naš društveni i kulturni krajolik, a ukazuju na autorov interes koji usmjerava našu pažnju kako bi uputio na kontekstualan okvir u kojem se reflektiraju različiti socijalni i gospodarski odnosi, aktualna stanja i trenutne pozicije ne samo u Hrvatskoj, već u regiji i globalnom kontekstu.”
Na kraju, rad potvrđuje i važnu ulogu koju ima umjetničko stvaralaštvo kao prikaz, svjedočanstvo ili metafora koja nam pomaže u razumijevanju prostora u kojem živimo, ne samo onih metaforičkih već i stvarnih prostora grada.
Izložba u Galeriji Rigo u Novigradu otvorena je do 11. svibnja.

Video “Grad od čelika” pogledajte ovdje: