Zlatni lav za vizualne umjetnosti ide u Njemačku

Venecijanski bijenale posvećen vizualnim umjetnostima, svečano je otvoren po 54.put, u subotu, 4.lipnja. Ovogodišnja tema, odnosno naziv ILLUMInations, inspiriran je opusom renesansnog venecijanskog majstora Tintoretta i njegovim svjetlosnim eksperimentima, povezujući i riječ „nations“ u naslovu, referirajući na mnoštvo nacionalnih paviljona. Izbornica Bice Curiger, švicarska kustosica i kritičarka, čini se da je uspjela otvoriti dosta zatvorenu i konzervativnu venecijansku Akademiju i od nje posuditi Tintorettove slike „Stvaranje životinja“ i „Otmicu mrtvog tijela sv. Marka“ i ikoničku „Posljednju večeru“ i izložiti ih u glavnom paviljonu u Giardinima. Možda pomalo začuđuje njen postupak, no posljednjih godina je vidljiva kriza u suvremenoj umjetnosti koja pogađa koliko i nacionalne paviljone, toliko i glavnu izložbu u Arsenalima. Pitanje je može li se povratkom u korijene umjetnosti i svjetlosti ispraviti mrak u suvremenoj umjetnosti.

Ipak, kriza koja je posljednju godinu dana potresla njemačke izbornike bijenala- prvo spekulacije oko rušenja nacionalnog paviljona koji je rekonstruiran za vrijeme nacizma, a potom smrt izbornika Christopha Schlingensiefa, redatelja i umjetnika koji je preminuo od raka prošle godine- nije ih spriječila da dobiju glavnu nagradu, Zlatnog lava.

Organizaciju paviljona je konačno preuzela Susanne Gaensheimer, dovršivši izložbu nakon Schilingensiefove smrti, a paviljon je pretvoren u repliku crkve u kojoj je umjetnik proveo svoje tinejđerske godine kao ministrant. Interijer zapravo predstavlja njegovo ophođenje sa terminalnom bolesti i sakuplja multimedijalnu dokumentaciju- od videa do rentgenskih snimaka pluća nakon operacije. Natpis GERMANIA na ulazu u paviljon preimenovan je u natpis EGOMANIA, referirajući na kult ličnosti.

Posebno priznanje je dobio „konceptualno elegantni“ litvanski paviljon koji se predstavlja radom „Behind the White Curtain“ umjetnika Darius Mikšysa. Nagrada Srebrnog lava za obećavajućeg mladog umjetnika dodijeljena je britanskom umjetniku Harounu Mizri, te posebno priznanje švedskoj umjetnici Klari Liden, također za rad u Arsenalima, ističući činjenicu da je izuzetno veliki broj zastupljenih umjetnika ispod 35 godina.

Zlatni lav za najbolji rad na glavnoj izložbi dodijeljen je američkom umjetniku Christianu Marclayu pod nazivom „The Clock“, filmu u trajanju 24 sata koji je montiran kao niz isječaka iz kultnih fimova, koji prikazuju sat u prvom planu. Nakon što je prikazan na lodonskom Frieze Art Fairu, rad je unatoč svojoj vremenskoj zahtjevnosti, privukao izuzetno mnogo posjetitelja.

Prisjetimo se, kustoski kolektiv WHW je odabrao radove performera Toma Gotovca i kolaboracije sa skupinom BAD.Co, a predstavljaju se po prvi put u prostorima Arsenala.

Bijenale je otvoreno do 27.studenog, a više pogledajte ovdje.