“Ernest Weissmann: Društveno angažirana arhitektura”

Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti i Hrvatski muzej arhitekture pozivaju na predstavljanje knjige “Ernest Weissmann: Društveno angažirana arhitektura, 1926. – 1939.” autorice Tamare Bjažić Klarin.

Promocija knjige održat će se u četvrtak, 10. ožujka 2016. u 18,00 sati u Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, Strossmayerov trg 14, Zagreb.

Knjigu i opus arhitekta predstavit će akademik Zvonko Kusić, predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti; akademik Andrija Mutnjaković, voditelj Hrvatskog muzeja arhitekture HAZU i dr. sc. Tamara Bjažić Klarin, autorica knjige.

1

“Knjiga ‘Ernest Weissmann: Društveno angažirana arhitektura, 1926.-1939. ‘ prvi put donosi cjelovit uvid u dio profesionalnog djelovanja Ernesta Weissmanna (1903. – 1985.), ključne stvaralačke ličnosti hrvatske arhitekture i ravnopravnog sudionika za povijest svjetske arhitekture 20. stoljeća važnih događanja.

Školovan na Tehničkom fakultetu u Zagrebu, Weissmann svoj arhitektonski diskurs formira pod utjecajem Adolfa Loosa i Le Corbusiera čiji je višegodišnji suradnik u Parizu, te sovjetskih i nizozemskih konstruktivista Nikolaja Kollija i Marta Stama.

Predan ideji društveno odgovorne arhitekture, Weissmann agilno djeluje na njezinoj afirmaciji u domovini, samostalno i u sklopu Radne grupe Zagreb, ali i u okrilju Međunarodnog kongresa moderne arhitekture (CIAM), vodećeg svjetskog arhitektonskog i urbanističkog foruma od 1928. do 1959. godine.

04

Ernest Weissmann

 

Njegov projektantski opus, zasnovan na inženjerskoj znanstveno-analitičkoj metodi, čine gotovo isključivo tipske standardizirane zgrade zdravstvenih ustanova i multifunkcionalni javni objekti, kojima promiče novo građenje, funkcionalnost, ekonomičnost i najsuvremenija tehnološka rješenja, tj. cjelovit način uzročno-posljedičnog promišljanja programa, prostora i konstrukcije, a onda nužno i oblikovanja.

05

Zakladna i klinička bolnica, Zagreb

Slobodni plan i skeletna konstrukcija, a u konačnici standardizacija i prefabrikacija, u službi su izgradnje kvalitetnog životnog okruženja svih, ali ponajviše ljudi s margine društva, radničke populacije čije je nehumane stambene uvjete na periferiji prikazao s Radnom grupom Zagreb (RGZ) na Četvrtoj izložbi Udruženja umjetnika Zemlja 1932. godine. Predstavljeno istraživanje bilo je rezultat rada Grupe na analizama Zagreba namijenjenih Četvrtom kongresu CIAM-a na temu funkcionalnog grada u Ateni.

02

Poljoprivredno-šumarski fakultet, Radna grupa Zagreb

Dok u domovini od 1928. do 1933. sudjeluje u svim za novo građenje važnim događanjima, u razdoblju od 1933. do 1937. djeluje u Londonu i Parizu zagovarajući unutar CIAM-a aktivno participiranje arhitekata u promjeni aktualnih društvenih prilika, što izravno implicira i politički angažman artikuliran u tzv. alternativnoj verziji Atenske povelje, i demokratizaciju Kongresa.

Ovaj do danas malo poznati, ali važan segment povijesti moderne arhitekture, stvara zajedno s istomišljenicima i Le Corbusierovom opozicijom, vodećim svjetskim modernistima poput Pierra Jeannereta, Joséa Luisa Serta, Charlotte Perriand, Arthura Korna i Wellsa Coatesa.

Svoje humanističko poslanje Weissmann nastavlja i nakon Drugog svjetskog rata u Ujedinjenim narodima, na mjestu direktora Odsjeka za stanovanje i urbanizam, i dalje doprinoseći razvoju struke u Hrvatskoj, ali i u Jugoslaviji, angažiranjem domaćih stručnjaka u inozemstvu i međunarodnim projektima, od kojih su najpoznatiji projekti Južnog Jadrana i obnove u potresu razrušenog Skopja. (…)

03

Vila Podivnec, Zagreb

 

Knjiga se temelji na sustavnom istraživanju u više od 30 arhivskih, muzejskih i znanstvenih ustanova u inozemstvu i Hrvatskoj. Na 349 stranica donosi preko 300 ilustracija – fotografija, perspektivnih prikaza i arhitektonskih nacrta.

Posebno važna je prvi put cjelovito objavljena grafička i fotodokumentacija vezana uz sudjelovanje Radne grupe Zagreb na Četvrtom kongresu CIAM-a u Ateni 1933. godine, kao i do danas nepoznati Weissmannovi projekti poput onih za Đački oporavilišni dom ili Planinski hotel. Glavnina ilustracija je iz Weissmannovog osobnog arhiva koji se čuva u UBU Gallery u New Yorku, (Zbirka Marc Dessauce), Fondation Le Corbusier i arhiva Charlotte Perriand u Parizu”, stoji u najavi događaja.

Knjiga će se na promociji prodavati po promotivnoj cijeni.

 

Fotografije: UBU Gallery, HAZU (via UHA)

Izvor: Udruženje hrvatskih arhitekata