Moć vertikale

Ikonična arhitektura moćna je i često od nebitnog mjesta može napraviti svjetski poznat grad, kao što je primjer s Bilbaom i njegovom Guggenheim muzejom koji je pokrenuo razvoj grada. Međutim, problem upečatljivih i prepoznatljivih zgrada je i što brzo dobivaju nadimke, a tražeći ga, ljudi najčešće pokušavaju naći sličnosti arhitekture i stvari iz svakodnevnice.

Građevinski boom u Kini donio je mnogo ikoničnih zgrada i prikladnih im nadimaka. Tako je olimpijski stadion prozvan ptičje gnijezdo, kazališna zgrada jaje a sjedište CCTV-a gigantske gaće.

Usprkos cenzuri koju kineske vlasti pokušavaju spriječiti još jedan nadimak, tom nizu sigurno se pridružuje još jedna zgrada. Projekt za sjedište novina People’s Daily, što bi bilo otprilike Narodne novine, dobio je poznati kineski profesor arhitekture Zhou Qi. Novu zgradu on opisuje kao spoj neba i zemlje, koji se u tradicionalnoj kineskoj filozofiji povezuju s kružnicom i pravokutnikom. U stvarnosti radi se o pravokutnim temeljima koji rastom zgrade dobivaju kružni oblik a arhitekt naglašava da u pogledu odozgo zgrada podsjeća na kineski znak za narod.

Ono što pak narod vidi puno je banalnije. Dovoljan je pogled na fotografije zgrade da bude jasno zašto još uvijek nezavršenu zgradu svi zovu penis.

china_architecture_hhy02_35599231

peoplesdailyoffice

Ipak, falusni oblik zgrade nije nešto što je ovaj arhitekt izmislio. Još od antičkih vremena vertikalna arhitektonska i skulptorska zdanja simbolično označavaju aktivni princip, gotovo uvijek pripisivan muškarcu. Novija povijest falusidne arhitekture, u kojoj danas važna mjesta zauzimaju zgrade kao Torre Agbar ili Burj Doha Jean Nouvela, započela je još s velikim arhitektima francuskog neoklasicizma.

torre agbar

Torre Agbar

Burj Doha

Burj Qatar

Jean-Jaques Lequeuand i Claude Nicolas Ledoux bili su zaokupljeni tlocrtima penisnog oblika što je očito iz Ledoux-ova nacrta za Kuću užitaka iz 1773.

ledoux

S razvojem tehnologije, iz tlocrtnog rasporeda falusni simbol prelazi u elevaciju i utjelovljuju se u neboderu kao arhitektonskom simbolu moći današnjeg društva. O arogantnoj vertikali nebodera, posebno javnih i državnih zgrada Henri Lefebvre piše ovako: “vertikala donosi falusni, ili preciznije falokratični element u područje vidljivog; cilj takvog prikaza, potrebe za imponiranjem, je ostaviti utisak autoriteta nad promatračem. Vertikalnost i visina oduvijek su bili izraz nasilne moći u prostoru.” Možda se upravo u ovom citatu nalazi objašnjenje zašto kineskim vlastima nije smetao oblik zgrade kada su odobrili projekt, i zašto im danas smeta kada ju narod s podsmijehom uspoređuje s muškim spolovilom.

 

Languageses>en YahooCEerror
doha