Napušteno lice fantazije

Gradeći Disneyland, najveći američki utopijski projekt 20.stoljeća, a zapravo gradeći spomenik samom sebi, Walt Disney je primijetio: „Vrijeme i sati će izgubiti sav smisao, zato što ne postoji danas. Postoje jedino jučer, sutra i bezvremenska zemlja fantazije.“ Unatoč mnoštvu kritika koje Disneyjevi parkovi diljem svijeta dobivaju, činjenica je da ovaj kapitalistički grad iz snova, ne gubi na popularnosti.

Kako bi svojim stanovnicima omogućili „umjereniju“ verziju zapadnjačkog raja, kineske vlasti su krajem 90-ih započele sa gradnjom Wonderlanda, zabavnog tematskog parka koji je trebao postati najveći park u čitavoj Aziji. Samo pola sata vožnje od Pekinga, nicali su prepoznatljivi obrisi zamaka, dvoraca, bedema kao jedne od najvećih investicija prije početka Olimpijskih igara. U Wonderlandu su nicali lažni zidovi, dok se na deset minuta pješke nalazio monumentalni Kineski zid u poprilično lošem stanju. Izuzetna blizina zaštićenog spomenika, kao i vrtoglavi rast cijena parcele ususret Olimpijskim igrama, ponukali su investitore da napuste projekt, a iza njih je ostao samo avetinjski kostur fantazije.

Tijekom prošle godine, britanska fotografkinja Catherine Hyland posjetila je Wonderland, sada jedno od najvećih napuštenih gradilišta u Aziji gdje je dokumentirala njegovo stanje, ali i život koji se u njemu ukazao. Naime, okolno stanovnštvo je djelomično zaposjelo strukture kuća, ulice i trgove parka i stvorilo jednu vrstu ad-hoc naselja, otvorenog skvota. Kako sama umjetnica ističe, riječ je o fantaziji zatočenoj u limbu između umjetnog i stvarnog, o okolišu koji  eksplicitno demonstrira manipulaciju kao glavnu metodu svijeta fantazije.

U kratkom dokumentarnom filmu o Wonderlandu, Hyland otkriva pomalo zastrašujući pejsaž nedovršenih struktura, okolnih kukurizišta, napuknutih pločnika koji u pomalo nestaju u obilju smoga obližnjeg megalopolisa, poput utopije koja je, suočivši se sa stvarnošću, krenula u krivom smjeru. U nastavku pogledajte fotografije i dokumentarni film.