Religijski zanos profanim dizajnom

Formalistički aspekt arhitektonske tipologije u suvremenoj arhitekturi više gotovo da ne postoji. To sve više rezultira zdanjima koja vizualno ne sugeriraju svoju funkciju. Ovakve okolnosti javnost manje ili više prihvaća, no najteže je „razbiti“ iluzije kakva (ne)bi trebala biti arhitektura crkvi i vjerskih ustanova. O drugačijim suvremenim crkvama pisali smo već u nekoliko navrata, danas vam predstavljamo jedan sakralni kompleks u neposrednom susjedstvu, u Linzu, Austrija, koji formom odudara od uobičajene.

Autori Pastoralnog centra su arhitekti iz studija X architekten, a riječ je o dvokatnoj zgradi koja kroz novi identitet i svjetovnu namjenu nastoji premostiti prazninu između glavnih ulica i industrijskih objekata u blizini.

Okolišem parcele, osim spomenute industrijske izgradnje, dominira šumoviti krajolik koji je arhitektima poslužio kao početna točka projektiranja, jer svoj projekt grade na konceptu izgrađenog pejzaža koji se uklapa o okoliš, arhitekturom  se prilagođavajući na padinu terena na kojem je sagrađen.

Završna obloga fasade koju čini tamni kamen, potencira snažni kontrast naspram intenzivno zelene livade na kojoj je novosagrađeni kompleks podignut. Uokolo kompleksa ostavljena je uređena zona iskopa koja naglašava kako struktura ne izlazi iz zemlje, već se adaptira i potencira dramatiku dijaloga parcele s zgradom.

Krovna ploha kompleksa u segmentima je prohodna, funkcijski definirana kao prečica kroz novosagrađeni prostor.

Možda najdojmljiviji element projekta jest njegov interijer, koloristički i po odabiru materijala u apsolutnom kontrastu od vanjštine, kojim dominira bijela boja, naglašena dinamika te poligonalni elementi koji ravnopravno definiraju strop i zidove. Geometrizirana i pomalo apstraktna struktura interijera negira sve forme i rasporede koje ste u crkvenim halama navikli gledati te su samim time, u potpunom raskoraku od estetike interijera, direktno naglašeni sakralni elementi križa, govornice i oltara.

Finalnu notu prepoznatljivosti projekta, u njegovom eksterijeru, daje skulptorsko oblikovanje križa, izvedeno u ekspresivnom kosom metalnom stupu s kršćanskim simbolom na vrhu.

Više o arhitektima pogledajte ovdje

Fotografije: David Schreyer