Taksiji, kuće za lutke, okviri i atmosfere

geberit novi

U ponedjeljak 26. svibnja 2014. godine u 20 sati u ljubljanskoj galeriji Dessa, Židovska steza 4, Ljubljana, otvara se izložba STUDIO UP / DISCHARGE. Povodom prve samostalne izložbe STUDIO UP / Lea Pelivan i Toma Plejić održat će predavanje u Plečnikovoj dvorani na Fakultetu za arhitekturu, Zoisova c. 12, u 18 sati.

2

STUDIO UP predstavit će jedanaest godina kontinuiranog rada kroz jedanaest različitih projekta, od međunarodno priznatih realiziranih projekata poput koprivničkog GYMNASIUMA 46° 09′ N / 16° 50′ E, do natječajnih radova, narudžbi, u rasponu od malog mjerila izložbenih paviljona do velikih gradskih projekata.
Dodatni prilog izložbi je istraživanje koje su na Northwestern Universityju (SAD) proveli Adam Sandore i Ivan Rupnik, a koje je za potrebe postava izložbe remasterirao dizajner Damir Gamulin.

1

“Kao čin vandalizma protiv granice između autora i kritičara, Lea Pelivan i Toma Plejić izrazili su provokaciju u obliku citata njihova najdražeg fiktivnog taksista:

Sve životinje izlaze noću – kurve, pederi, transvestiti, drogeraši, bolesnici. Jednoga dana past će kiša i isprati taj šljam s ulica. Vozim po cijelome gradu. Vozim ljude u Bronx, Brooklyn, vozim ih u Harlem. Nije me briga. Meni svejedno. Nekima nije. Neki neće primiti crnce. Meni svejedno.
….
Travis Bickle, Taksist (1976.).

Ako pretpostavimo da su samo naklonjeni šarolikim putnicima ili dijele Travisovu toleranciju prema bizarnom, ekscentričnom, pa čak i čudovišnom, čime opravdano osvjetljava čudovište unutar njega samoga, propustili bismo puno toga što je zanimljivo i jedinstveno u radu STUDIA UP. Niti oni niti njihov rad nemaju izravne dodirne točke s hedonističkim putnicima njihova puritanskoga vozača, u njegovim pasivnim i agresivnim utjelovljenjima. Kao alternativa, njihov rad dijeli više sličnosti s formalnom i društvenom konstrukcijom samoga taksija, jarkih boja, pomalo kičast iznutra, čvrst ali improviziran, dovede te na željeno odredište, ali usput ravnodušno stimulira urođeno ponašanje njegovih putnika, a i zašto ne bi? Ali prije osvrta na rad, priložit ću još jedan dokaz, nadahnjujuću ali neuhvatljivu urbanu jezgru Splita, grada u kojem su odrasli, ne kao pokazatelj nekakvog duha mjesta, već kao drugu vrstu taksija, formalno vozilo koje ne samo tolerira, već i podržava neformalnost.”

Ivan Rupnik:” Taksiji i kuće za lutke, okviri i atmosfere: STUDIO UP” (izvadak iz teksta povodom izložbe).

Izložba je otvorena do 31. srpnja 2014. godine, a realizirana je u organizaciji galerije Dessa i kustosice Maje Ivanič, sa suorganizatorom Fakultetom za arhitekturu u Ljubljani, a pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Slovenije.