Filmski život s modernizmom

Kao dio programa Eduzgraf Kina u petak, 20. siječnja 2017. od 17 do 22 h u prostoru Laube prikazat će se, u sklopu bloka Život s modernizmom, filmovi “Prebivalište praznine” Tanje Deman, “Betonske spavače” Saše Bana i “Novi Južni Zagreb” Darka Fritza.

“Filmski program Eduzgrafa napravljen je u suradnji s Udrugom za audio-vizualna istraživanja 25 FPS čiju selekciju potpisuju Sanja Grbin, Marina Kožul (25 FPS) i Mihaela Richter (Eduzgraf).

Već dvanaest godina 25 FPS u festivalsko-filmskom formatu pokazuje film kao katalizator vizualnih i društvenih promjena. Zgraf s druge strane, kroz Međunarodnu izložbu grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, već dvanaest izdanja okuplja studente, dizajnere, teoretičare i kritičare s namjerom propitivanja dizajna kao jednako moćnog alata.

Filmski program sastoji se od petnaest vizualno jakih i društveno angažiranih filmova koji se svojim sadržajem i vizualnim jezikom konceptualno nadovezuju na krovnu temu Zgrafa 12 “Društvene reprize”.

Program je podijeljen u četiri filmska bloka koji su osmišljeni kao poglavlja: Društvena nostalgija?, Vizualne refleksije, Život s modernizmom i Društvene reprize.

Kroz “Društvene nostalgije?”, “Život s modernizmom” i “Društvene reprize” tematski fokus je na odnosu prema kulturnom naslijeđu socijalizma, prostornoj i vremenskoj memoriji, odnosu prema kolektivnim ratnim traumama te borbom za socijalna prava. Posebno poglavlje Vizualne refleksije bavi se kreativnim eksperimentalnim procesima vizualne naracije.

Svaki od filmova direktno se referira na dizajnerske radove unutar izložbi Revije i Teme Zgrafa 12. Odabrana su filmska ostvarenja primarno hrvatskih redateljica i redatelja kako bi ovom parcijalnom selekcijom razotkrili na koji se način u nacionalnoj produkciji odnosimo prema delikatnim, problematičnim i bitnim temama Društvenih repriza.

Program problematizira i ukazuje na važne socijalno-političke teme, kao i nužnost stalnog kreativnog/eksperimentalnog repriziranja i reinterpretiranja koje se događa unutar vizualnog jezika grafičkog dizajna i filma.

 

Život s modernizmom 
/ 18.45- 20.30 sati

Prebivalište praznine, Tanja Deman, 2011., 7′ 15”

Hrvatska
video rad, crno-bijeli, bez zvuka
produkcija i distribucija: Tanja Deman

Video rad Prebivališta praznine prikazuje seriju arhitektonskih situacija u formi video tableauxa. Svaki od njih predstavlja stvarne i nadrealne prostore prirode i modernističkog grada. Rad preispituje na koji način doživljavamo nedavno izgrađenu okolinu koja nam je ostavljena u nasljedstvo.

 

Betonski spavači: Kratki susreti uz jadransku cestu, Saša Ban, 2016., 50′

Foto: Neli Ružić: Stolen Future

 

Hrvatska
dokumentarna serija
režija: Saša Ban
scenarij: Saša Ban, Maroje Mrduljaš, Nevenka Sablić
snimatelj: Hrvoje Franjić
montaža: Vanja Siruček
oblikovanje zvuka: Nenad Kovačić
producentice: Miljenka Čogelja, Dana Budisavljević
produkcija: Hulahop za HTV

Dokumentarna serija o modernističkoj arhitekturi bivše Jugoslavije – vremena utopijske gradnje za bolje društvo. Serija Betonski spavači gradi priču oko moderne arhitekture u Hrvatskoj i regiji bivše Jugoslavije – području jedinstvenom po velikom broju napuštenih i ruševnih zgrada iz 20. stoljeća, iznimne arhitektonske vrijednosti.

Cijela serija zamišljena je kao cjelina sastavljena od 4 tematska bloka, od kojih se prvi bavi arhitekturom turističke namjene, drugi spomeničkom i komemorativnom baštinom, treći post-industrijskim i post-vojnim okolišem, a četvrti velikim ambicijama modernizacijskih projekata. Svaka tematska cjelina obuhvaća četiri epizode. Svaka epizoda dramatična je priča o proturječjima jugoslavenskog socijalističkog društva smještenog između istoka i zapada, demokracije i totalitarizma, prožetog utopijskom idejom da arhitektura može učiniti svijet boljim.

U epizodi Kratki susreti uz Jadransku cestu putujemo Jadranskom magistralom, prometnicom koja je korjenito promijenila život uz obalu i postala dio kolektivnog sjećanja za brojne turiste. Zaustavljamo se u motelima, mjestima kratkog boravka, među kojima se posebno ističu oni arhitekta Ivana Vitića. Njegova elegantna i moderna arhitektura danas je na razne način prepuštena propadanju.

 

 

Novi Južni Zagreb, Darko Fritz, 2015., 14′

 

 

Hrvatska
kratki eksperimentalni film
režija i scenarij: Darko Fritz
kamera: Ivana Marinić Kragić
montaža: Ivan Marušić Klif
oblikovanje zvuka: Francisco López
programiranje: Ivan Marušić Klif
3D arhitektonsko modeliranje: Nenad Ravnić, Nikica Pavlović
match moving: Tom Vujnović
producentica: Ivana Marinić Kragić
produkcija: Marinis Media

Koristeći inovativne tehnike filmske montaže koje su djelomično bazirane na računalnom algoritmu, film u strukturi filmskog vremena ispisuje 50 godina urbanističkog razvoja Novog Zagreba, smještajući nasljeđe modernizma i utopijskog urbanizma u današnji, tranzicijski kontekst obilježen nedostatkom cjelovite urbanističke vizije”, kaže se u najavi.

 

Više o programu doznajte ovdje.

 

Foto: arhiva