Ubacite u brzinu

Drugi Biennale mozaika Rijeka (BMR) otvoren je 9.svibnja u Rijeci gdje će trajati do 26.5., nakon čega nastavlja svoje putovanje u još tri grada sve do kraja kolovoza.

BMR 2013_razglednice_facebook_3

BMR je kreativno dijete udruge A.NA.NAS. iz Kostrene, koja se bavi promocijom tehnike mozaika u raznim medijima, kroz radionice, izložbe, a BMR je, kao što sami kažu “osmišljen s ciljem da približi tehniku mozaika široj javnosti, da aktivira umjetničke ideje, da popularizira mozaik na ovim prostorima…

Iako tek drugi po redu, BMR raste kao dijete na steroidima, širi se, putuje raznim lokacijama i domaćin je inozemnim gostima.

Na natječaj koji je bio otvoren od siječnja pa do 1. travnja, pristiglo je preko 170 radova od 110 autora, a selekciju stručnog žirija prošli su radovi 43 umjetnika iz cijele Hrvatske, te zajedno s inozemnim autorima čine ukupan broj od 65 radova izloženih u 4 grada. Natječaju su mogli pristupiti umjetnici i svi koji se tako osjećaju, studenti likovnih akademija, ali i oni bliskih struka.

Prilikom odabira radova nisu se uzeli u obzir samo radovi u klasičnoj formi mozaika, već mozaik viđen i kroz druge medije (slikarstvo, skulptura, video, instalacija, fotografija, kolaž).

Ove godine, BMR se u svojoj matičnoj poziciji Rijeci održava na tri lokacije (u Galeriji Bruketa 2, Galeriji Garbas te Pomorskom i povijesnom muzeuj hrvatskog primorja),ali BMR možete gledati također i u Puli (od 4.7.do 21.7. u Galeriji Amfiteatar), u Zagrebu (od 7.6. do 21.6. u Galeriji Zvonimir) i u Splitu (od 1.8 do 23.8. u Galeriji umjetnina i u Podrumima Dioklecijanove palače).

Više o samom projektu razgovarali smo s Matkom Kezeleom, diplomiranim mozaicistom i jednim od idejnih začetnika BMR-a.

1.Udruga A.NA.NAS najvidljivija je javnosti upravo za vrijeme trajanja manifestacije BMR-a i time stavlja u fokus predmet svog interesa – mozaik. Možda da nam – kao korak unazad – približite aktivnosti udruge izvan dana BMR-a, što radi A.NA.NAS. inače? Zanimljiv je vaš rad s djecom- organizirate kreativne radionice u osnovnim školama u Rijeci i okolici.

Udruga A.na.nas, osnovana je 2008 g. s ciljem promocije i revitalizacije mozaika. Započeli smo naše djelovanje upravo od onih najmanjih, organizirajući radionice mozaika u osnovnim školama u Rijeci i bližoj okolici. Djeca su očarana šarenim staklenim kockicama i s velikom znatiželjom su se uključili u radionice. Mozaike koje su djeca izradila postavljamo kao trajnu dekoraciju u njihove škole. Nakon toga smo odlučili da bi trebali napraviti nešto što će uključiti veći broj ljudi i različitih interesa, a to je upravo BMR.

2. Otkud interes za promoviranjem jedne tehnike koja je na prvi pogled “relikt prošlosti”? Što sve danas mozaik jest i što može biti?

Već za vrijeme studija u talijanskom Spilimbergu u „Scuola mosaicisti del Friuli“ razmišljao sam o povratku u Rijeku i u Hrvatskoj početi promovirati mozaik. Na početku to su bili angažmani u uređenju interijera, a kasnije samostalne izložbe mozaika. Mozaik danas nije više ono što je nekad bio ili ono što se misli da bi trebao biti. Mozaik je danas umjetnost. Pomalo gubi svoju drevnu funkcionalnost kao dekorativna tehnika, a sve ga se više može vidjeti kao dio lijepih umjetnosti.

Mozaik scena u svijetu je vrlo jaka, pogotovo u SAD, Italiji, Francuskoj i drugdje gdje umjetnici ili manja udruženja promoviraju na svoj način mozaik – kroz izložbe, festivale, časopise, blogove… Mozaik je u naše vrijeme poprilično marginalizirana tehnika jer se ne znaju njegove brojne mogućnosti, a za mnoge mozaik je ostao „one pločice za kupaone“.

3. Više o samom BMR-u 2013. Je li bilo teško izabrati radove ove godine? Koliko umjetnika izlaže, kakva je kvaliteta radova?

Ove godine od prijavljenih 110 autora priliku za izlagati dobilo je njih 43.

Članovi žirija ove godine raznih su profila: povjesničar umjetnost Berislav Valušek, kipar Peruško Bogdanić i mozaicist i organizator Matko Kezele. Svatko je na svoj način procijenio radove, a finalni rezultat vidljiv je na izložbi. Što se tiče mozaika klasične izrade, odabrani su oni tehnički ispravno izvedeni, ali i koji odišu inovativnošću, kroz uporabu materijala ili motivom. Cilj BMR je upravo osuvremeniti mozaik, dati priliku svim umjetnicima da kroz svoj medij kojim se inače koriste krenu promišljati mozaik na suvremen način. Upravo su ti radovi najzanimljiviji publici, autori su se pridržavali načela klasičnog mozaika i ukomponirali ih u ono što im je najbliskije. Takvi su radovi izvedeni u keramici, linorezu, video formatu, prostornim instalacijama… a pritom koristeći razne materijale: žicu, papir, koru od naranče, drvene bojice, pribadače…

4. Ovo je tek drugi Biennale Mozaika Rijeka, ali vidimo da nezaustavljivo rastete, putujete, internacionalizirate se, duže trajete. Organizacijski vrlo zahtjevno, ali za publiku vrlo pozitivno – vi dolazite svima. Što neizostavno moramo vidjeti, ako smo u Puli, Zagrebu, Splitu i – na kojim lokacijama?

Ove smo godine htjeli da izložba putuje po Hrvatskoj. Prije 2 godine mnogi nisu stigli do Rijeke pogledati izložbu pa smo odlučili da izložbu predstavimo i u Zagrebu, Puli i Splitu. Napravili smo raspored tako da izložba bude i u ljetnim mjesecima kako bi obogatili turistički ponudu u tim gradovima. Izložbeni prostori u svakom od gradova su različitog karaktera stoga postav i sami radovi odišu različitom energijom. U Zagrebu i Rijeci radovi su izloženi u klasičnim galerijskim prostorima, dokle pulska Arena i Podrumi Dioklecijanove palače u Splitu rustikalnog su karaktera gdje se klasični mozaik odlično uklapa.

Bitan je događaj u suradnji s Galerijom umjetnina Split: organiziramo i samostalnu izložbu portreta u mozaiku Joke Kneževića. Stoga će splitska publika osim glavnog dijela izložbe u podrumima moći popratiti i ovaj događaj.

5. S kojim se poteškoćama susrećete kao udruga pri organizaciji ovakvih složenih događaja? Ili da ih nazovemo izazovima?

S malo sredstava može se jako malo i napraviti, ali s dobrom organizacijom i suradnjom s partnerima iz ostalih gradova uspjeli smo da izložba ove godine posjeti i druge gradove. Htjeli bi da se mladi kulturolozi uključe u organizaciju BMR i da se tako upoznaju sa samom tehnikom ali i da steknu iskustvo s procesom organizacije ovakve manifestacije, od pisanja samog projekta, financijskog izvještaja, medijskog oglašavanja, do brojnih telefonskih poziva… sve su to stvari koje iziskuju brojne vještine, vremena, odricanja i financijskih sredstava.

6. Što još možemo očekivati od A.NA.NAS.-a u budućnosti?

Svakako A.NA.NAS je postao prepoznatljiv za BMR i u tom smjeru ćemo i nastaviti. Sljedeći BMR će svakako biti internacionalnog karaktera ali osim same izložbe želimo posjetiteljima pružiti priliku da se kroz radionice okušaju i izradi. Predavanja na temu suvremenog mozaika i njegovu restauraciju, predstavljanje umjetnika-mozaicista, intervencije u prostoru, sve su to za sada ideje koje razrađujemo i koje bi htjeli uklopiti u program BMR. Već ovogodišnji BMR trebao je ugostiti neke od popratnih događaja, međutim financijski to je bilo nemoguće organizirati zato prebacujemo sve to za neka bolja vremena.

Fotografije s izložbe 2013.godine možete vidjeti u nastavku:

Sunčana Simichen - Sinergija

DSC01522

K1005B11_multimedia_gallery_full

Maroje Batić - Pompeji

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ruth Minola Scheibler - Owl

Popis sudionika i dodatne informacije o BMR-u možete naći ovdje: