Regeneracija dizajnom!

Hrvatska tvrtka Regeneracija, sinonim za tepihe i tapiserije iz 1970-ih i 1980-ih te svojevrsna industrijska ikona domaće prerađivačke industrije tekstila – projektom Autoportreti obnavlja svoju suradnju s umjetnicima, dizajnerima i arhitektima. Svoje autoportrete na tepisima za početak će predstaviti četvoro dizajnera – svjetski poznati tipografi Peter Bil’ak i Nikola Đurek, te produkt dizajneri Svjetlana Despot i Nikola Radeljković. Sedam tepiha iz Autoportreta prvi put će se predstaviti javnosti na izložbi u sklopu festivala Dan D 2013, od 14. – 16. lipnja, koji će se održati u bivšem tvorničkom kompleksu Gredelj.

Autoportreti su otvoreni projekt kojim Regeneracija poziva umjetnike, dizajnere i arhitekte da dizajniraju tepihe za ovu kolekciju kako bi kroz kreativnu sinergiju zajednički obnovili duh Regeneracije, na jednak način kako su to u 1970-ima i 1980-ima učinili znameniti hrvatski likovni umjetnici, stvarajući ne samo komercijalne proizvode, već i kulturološku vrijednost kojom su bili obogaćeni domaći objekti u turizmu, kulturi i državnoj upravi.

Regeneracija će svakom autoru darovati jedan izvedeni autorski primjerak, dok autori zauzvrat Regeneraciji omogućuju pravo na proizvodnju i distribuciju, uz uobičajene tantijeme od ostvarene prodaje. Prijedloge radova za kolekciju selektira etablirani produkt dizajner Nikola Radeljković iz Numen/ForUse, u suradnji s Upravom tvrtke, koji u Autoportretima predstavlja dva projekta za Regeneraciju – eksperimentalni namještaj Tuft (Numen/ForUse) i vlastiti autoportret na tepihu – višefunkcionalni Triangulat koji se transformira u svojevrsnu ležaljku. Naime, prelamanjem na mekšim zonama saga postiže se triangulirani reljef pogodan za ležanje i igru. Tepih se na taj način reafirmira kao centralna točka prostornog bogatstva i kućnog hedonizma.

eksperimentalni namjestaj TUFT_Regeneracija_NumenfForUse_photo_D Kunic_2

Tipograf Nikola Đurek jedan je od petnaestak najkvalitetnijih dizajnera na svijetu koji oblikuju fontove, redovito upotrebljavane od strane mnogih stranih i domaćih magazina, novina i dizajnera. Nedavno je krenuo u istaživanje primjene tipografije u nesvakidašnjem mediju – tepihu iz Regeneracije. Tako su nastali tepisi Happy Festivus, prvotno izrađen kao plakat u sitotisku, te Audree, temeljen na njegovom najnovijem fontu istoimenog naziva (font Audree je dizajnirao zajedno s Markom Hrastovcem). Ideja tepiha Audree stoga se zasniva na prenošenju bezbroj permutacija Serif završetaka na slovima fonta Audree u prostor potpuno drugog medija – tepiha.

rucna izrada_tepih HAPPY FESTIVUS_Regeneracija_Nikola Djurek

izrada_Audree_tehnika rucnog taftinga_Regeneracija_dizajn_N_Djurek

Peter Biľak je slovačko-nizozemski dizajner, tipograf te dizajner novih medija, svojevrsni L’enfant terrible grafičkog dizajna koji je do svoje 30. godine postao jedan od najznačajnijih predstavnika generacije grafičkih dizajnera “ispod tridesete”, stekavši u struci kultni status. U Regeneraciji je dizajnirao dva tepiha, Alphabet i Home. Alphabet je zasnovan na njegovom fontu Irma, a dizajniran je od uzoraka slova koja se mogu čitati sa sve četiri strane, igrajući se oblikom slova i njihovim međuprostorom. Tepih Home je eksperiment s pikseliziranim prikazom slova. Slova su pikselizirana u veličini od 4 točke te povećana 1000 puta.

izrada tepiha ALPHABET_Regeneracija_dizajn_Peter Bilak_2

vizualizacija_tepih HOME_Regeneracija_Peter Bilak

Tepih Dvoje leglo, troje osvanulo dizajnerice Svjetlane Despot u svojoj cjelini suprotstavlja monokromne plohe kroz neoplasticistički (De Stijl) izražaj utopijskih ideala duševne harmonije i reda, dok je s druge strane magijski motiv Dvoje leglo, troje osvanulo decentraliziran. On predstavlja osebujno žensko pismo s porukama ljubavnog i erotskog karaktera kao simbola plodnosti, sreće i zaštite od uroka. Dvosmislen, na pola puta između tradicionalne i moderne estetike, tepih ujedno osuvremenjuje i folklornu simboliku okolice Slavonskog Broda.

vizualizacija tepiha_Dvoje leglo Troje osvanulo_Regeneracija_dizajn_S Depot

Direktor Regeneracije Anđelko Švaljek približio nam je razloge svježeg poslovnog usmjerenja na dizajn ove znamenite domaće tvrtke koja je uspješno provela tranziciju, postavši izvoznikom u čak 85% svojeg proizvodnog programa: “Zamah dizajna koji sada pokrećemo u Regeneraciji usmjeren je na stvaranje veće dodane vrijednosti kroz dizajn autentičnih tepiha. Ovim pristupom omogućujemo personalizaciju tepiha u skladu s prostornim zadatostima interijerskih projekata, čime svaki arhitekt ili dizajner može oblikovati tepih prema specifičnim elementima prostornog identiteta.

Projekt Autoportreti dio je šire strategije nove faze razvoja Regeneracije temeljenog na sačuvanom industrijskom naslijeđu ručne izrade visokokvalitetnih tepiha od čiste novozelandske vune, čija tradicija proizvodnje seže u 1960-e godine. A zašto sada? Osim što se sljedeće godine bližimo 60. obljetnici rada Regeneracije, drago mi je da mogu reći kako je ona od 2000. godine do danas, koliko sam njezin direktor, uspješno završila restrukturiranje i unaprjeđenje poslovanja. Ono se do sada primarno zasnivalo na proizvodnji netkanog tekstila kroz proizvodnju filceva za građevinsku industriju, što čini najprofitabilniji segment našega poslovanja i 85% izvoznog programa.

Kroz zdravo upravljanje resursima, sada smo spremni za ulaganje u nove grane poslovanja, a prva od njih je naš odjel proizvodnje tepiha u sklopu kojega smo sačuvali tehnologiju i znanje ručne izrade naših 7 vrhunskih majstora. Dakle, ovaj segment nismo napustili, bili smo svjesni vrijednosti kapitala toga dijela naše baštine, te smo čekali povoljan financijski trenutak za njegovu afirmaciju. Neki od naših majstora su još 1970-ih i 1980-ih izrađivali tepihe i tapiserije prema nacrtima poznatih hrvatskih likovnih umjetnika, s kojima se Regeneracija afirmirala na tržištu. U susret 60. obljetnici rada oživljavamo našu industrijsku baštinu s novim generacijama arhitekata i dizajnera!“