Dajte mi jednog Badurinu

18

Umjetnik Željko Badurina provodi svoj projekt Post-art od 2005. godine To su razglednice nastale u kućnoj radinosti koje iz godine u godinu šalje prijateljima, umjetnicima i kustosima širom Hrvatske. Kolaži slika, fotografija i tekstova kojima komentira aktualnu društveno-političku kroniku u vizualnom smislu izjednačavaju djela visoke kulture i masovno proizvedenog kiča. Taj proces nalazimo i u drugim Badurinimim djelima, kao npr. u Majstori of Art. Spomenuli smo upravo ta dva autorova projekta jer ćemo se ovom prilikom osvrnuti na umjetnikovu facebook stranicu koja obiluje fotografijama i slikama nastalima digitalnom obradom kojima autor iz dana u dan komentira društvenu i političku stvarnost. Broj sljedbenika i lajkova potvrđuju popularnost ovakvih postova koji i u najmračnijim danima uspiju izvući smiješak na lice promatrača. O razlozima i izazovima prijelaza na facebook, Badurina govori ovako:

15

“Od 2005. do sredine prošle godine slao sam razglednice svakih nekoliko tjedana koje sam sâm producirao koristeći kućni printer. Sve razglednice su bile svojevrsni komentar, najčešće vezan za aktualna zbivanja iz raznovrsnih područja kao što su dnevno-politička zbivanja, kultura (s posebnim naglaskom na suvremenu umjetničku scenu), šou-biz, estrada, treš u najširem smislu te riječi. Sa slanjem razglednica službeno još uvijek nisam prestao (i dalje mi se sviđa ideja slanja razglednica na tradicionalan način, u kuverti, poštom) premda sam se u međuvremenu prebacio u “novi” medij, medij facebooka. Koristiti papir i printer, koverte i poštu za distribuciju svojih ideja ima svojih draži i ljepote. Lijep je osjećaj dobiti poštom klasičnu kovertu s najnovijim post-artom. Ljudi kojima sam godinama slao svoje radove često su isticali kako su upravo te koverte jedino što bi ih razveselilo u poštanskom sandučiću uz gomilu računa i reklama. Budući da su mi na pamet padale ideje češće nego što sam ih mogao poštom slati (sve to ipak košta) iz čiste nužde sam se, logično, prebacio u novi medij, facebook, koji mi omogućava doslovno trenutno reagiranje na određene situacije ili teme i, naravno, štedi vrijeme i novac koji sam inače trošio kako bih isproducirao novu razglednicu. Osim toga, na FB-u su uglavnom svi dosadašnji primatelji mojih razglednica i mnogi novi frendovi što mi omogućava da moj rad dopre do većeg broja ljudi. Važno mi je i to što uz pomoć funkcije ‘like’ i komentara dobivam odmah i trenutne reakcije i dojmove.”

1

5

Badurina smijeh izaziva prebacivanjem neke situacije ili problema preuzetih iz društvenih kronika u kontekst idealnog, bio on umjetnički ili reklamni. Iz mnoštva foto-kolaža koje autor redovito posta izdvojili smo one s parom na jahti te one s povijesnim slikarstvom. Na njegovom je profilu opušteni i dobrostojeći par na skupocjenoj jahti postao glavni komentator hrvatske stvarnosti, stvarnosti koja moguće postoji na obali u pozadini fotografije, u drugom planu. Problemi koji nas muče banalizirani su do kraja u dva stripovska oblačića koje par izgovara, dok ona nešto ispija (ili kopa nos) pod velikim sunčanim šeširom, a on prstom prelazi po tabletu. Lakoća kojom Badurina sažima problem u dvije rečenice te idealni, tj. sasvim nerealni kontekst u kojem nam ga servira već je provjereni mehanizam izazivanja smijeha. Ovdje je on kako u funkciji kritike društveno političke situacije, tako i u funkciji, barem kratkoročnog, rasterećenja od problema koji nam vise nad glavom.

17

16

Slične mehanizme nalazimo i u Badurininim intervencijama u poznata djela iz povijesti umjetnosti. Ubacujući banalne komentare iz naše potrošačke svakodnevice u uzvišene teme povijesnog slikarstva autor uzrokuje neku vrstu kratkog spoja koja kod promatrača, prije nego li i razmisli o čemu se radi, uzrokuje oslobađanje smijeha. Iako autor ne donosi rješenja za probleme, u vremenu u kakvom živimo, uz Badurinu život je zasigurno lakši. A foto-kolaži koje umjetnik stvara govore nam nešto i o vremenu u kojem živimo. Trivijalnost i banalnost svakako ga određuju. Ali humor s kojim im autor pristupa, nakon prvog smijeha, zapravo je subverzivan. On nije u svrsi prenošenja postojećih obrazaca. Naprotiv, humor ih propituje i zahtjeva promatranje stvarnosti iz drugog ugla. Foto-kolaži na facebooku izgledaju kao logičan nastavak rada Post-art. Međutim, razglednice poslane poštom, adresirane na neku određenu osobu, i postovi pušteni u bespuće interneta drugačiji su oblici komunikacije.

7

14 KOLAZ

Što Badurina radi kad nije na facebooku pogledajte na njegovom blogu.

Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektoničkih medija