Warning: file_get_contents(/tmp/sess_552cffcfa55b3e1fba7db360da) [function.file-get-contents]: failed to open stream: No such file or directory in /home/pogledaj/public_html/wp-blog-header.php(2) : runtime-created function on line 139

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/pogledaj/public_html/wp-blog-header.php(2) : runtime-created function:139) in /home/pogledaj/public_html/wp-content/plugins/botdetect/wp-botdetect-captcha.php on line 78

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/pogledaj/public_html/wp-blog-header.php(2) : runtime-created function:139) in /home/pogledaj/public_html/wp-content/plugins/botdetect/wp-botdetect-captcha.php on line 78
Uskoro ćete svi odmarati na hrvatskim foteljama i kaučima! – Pogledaj.to

Uskoro ćete svi odmarati na hrvatskim foteljama i kaučima!

Kada se u lipnju ove godine tvrtka Kvadra, kao jedna nova tvornica ojastučenog namještaja, obratila HDD-u kako bi zajedno raspisali natječaj za ojastučeni namještaj, skepticima je to djelovalo kao jedna klasična hrvatska „natječajna“ priča. U natječaju je tvrtka tražila trosjed-krevet koji bi u konačnici zadovoljavao realne uvjete proizvodnje, dakle namještaj koji bi svojim dizajnom, funkcionalnošću, kvalitetom, inovativnošću i primjerenom cijenom bio konkurentan na hrvatskom, ali i na inozemnom tržištu.


* Grupa / 3angle

Prvo mjesto su dobili Numen/ForUse u suradnji s mladim dizajnericama Robertom Bratović i Ivanom Borovnjak sa radom Revolve, drugo mjesto nije dodijeljeno, dok je treće mjesto dobio studio Grupa i njihov rad 3angle.


* Numen / Revolve

Sada, četiri mjeseca kasnije, natječaj je doista doveden do ostvarenja, realizacijom prvonagrađenog i trećenagrađenog rada. Nakon dugo, dugo vremena u Hrvatskoj je zaista započela prva suradnja jedne domaće tvornice i domaćih dizajnera- prototipovi su gotovi i čekaju svoj show off na nadolazećoj Ambienti, 19.listopada. S obzirom na gospodarsku strategiju i trenutačno stanje Hrvatske, ova suradnja zasad izgleda kao scenarij iz snova, a o svemu tome smo popričali sa članovima Grupe, Ivanom Pavić i Filipom Despotom.


* Grupa: Ivana Pavić, Tihana Gotovuša i Filip Despot

Čestitamo na proizvodnji! Kakvi su vaši utisci o suradnji sa Kvadrom do sada?

Kvadri se jako svidio naš rad te smo se dogovorili za suradnju i proizvodnju našeg rada. To je zaista pohvalno, trenutak u kojem jedna tvornica pristupi HDD-u, napravi natječaj, okupi dizajnere, okupi stručan žiri i pokrenu proizvodnju! Nama je to još jedno iskustvo, jer ojastučeni namještaj dosad nismo promišljali, ali sada učimo i napredujemo. U našem prijedlogu idejnog rješenja nije bio samo trosjed na razvlačenje, već i garnitura koja je modularna ( fotelja, dvosjed, trosjed, multisjed), ali za sada smo se zadržali na formi i ergonomiji fotelje. Jako je pohvalna njihova brzina i kvaliteta kojom rade, za razliku od naše privatne borbe sa tapetarima, proizvođačima (gdje smo tražili da proizvod barem bude udoban za početak, pa onda i jeftin).

Možete li objasniti koncept i ideju koja stoji iza vašeg trosjeda 3angle?

Natječaj je tražio rasklopivi namještaj. Zaključili smo kako je šteta kompromitirati  dobru formu fotelje, dvosjeda, trosjeda zbog tog svojstva i našli rješenje koje sve zadovoljava. Veselimo se reakcijama na njega, vidjeli smo prototip i on izgleda sjajno. Prototip je tako dobro napravljen kako vjerujemo da bi on mogao biti i proizvod ponuđen kupcima.

Karakteristike 3anglea su specifični, široki bokovi, rukonasloni, koji te zapravo obgrljuju. Krenuli smo s idejom da se čovjek voli „izvaliti“ u fotelju u koju se naslanja i sami kut rukonaslona 3angla je osmišljen na taj način tako da savršeno utoneš! Nadam se da će to ljudi shvatiti. To je njegov šarm. Sam dizajn je dosta pročišćen, dosta retro. Materijale i boje smo mijenjali u procesu proizvodnje: tamnoplave, tamnozelene, sive, zagasitije boje, pa čak i kvalitetna koža dolazi u obzir.

Prototip  3angle-a će biti prikazan na ovogodišnjoj Ambienti.  Ambienta bi također mogla imati funkciju „hrvatskog tjedna dizajna“ upravo zbog svoje institucionalizacije, ali teško da u tome uspijeva. Što mislite što je tome uzrok?

Ambienta je mnogo više obrtnički nastrojena. Tamo se vidi da nedostaje suradnji naših proizvođača i dizajnera, kao i proizvoda koje oblikuju hrvatski dizajneri, mnoštvo je uvezenih proizvoda koji se nude Hrvatskoj. Taj sajam je imao svoje uspone i padove, prije je bila jako popularna, onda je to palo. Ambienti nedostaju domaći profesionalni dizajnerski izlagači i suradnje, kada tamo dođeš, ne znaš što bi gledao, jako je malo ljudi koji pokazuju nešto novo i svježe. A kada se dogodi nešto novo, sva pozornost se skupi tamo. Ambienti treba ukazati na to  što dobiva sa medijskom promocijom i većim udjelom profesionalaca. Mnogi proizvođači uopće ne znaju što dobivaju od promocije, koliko je to uopće bitno. Nažalost PR strategija im je dosta zakržljala, a užasno je skupa manifestacija koja ima državno pokroviteljstvo.

Dan D i Reaktor su dobre promocije dizajna, ali koje uglavnom posjećuju vaši kolege, a Ambienta je nešto što  otvoreno široj publici. Je li to put do kupca i imate li očekivanja da će se putem nje saznati za neke vaše druge stvari?

To je definitivno drugačiji krug ljudi, ali prate nju i neki profesionalci. Kada smo tamo nastupali sa Artisanom, to je potaknulo čitav niz suradnji i zainteresiranih kupaca izvan naših krugova. Tvornice poput Kvadre tamo sigurno šire broj potencijalnih kupaca i dobivaju jednu vrstu medijske pozornosti upravo za taj „široki spektar kupaca“.

Do Kvadre nije bilo nikoga tko se bavio proizvodnjom… Nemamo puno iskustva sa domaćim proizvođačima. Surađivali smo sa Elementom preko Elle Dekora, Modusom (tada smo sami pronašli proizvođače), ali na razini veće proizvodnje, ovo je prva takva suradnja. Kod Kvadre je novost što je to hrvatski proizvođač i hrvatski dizajner. Mi ne možemo znati rezultate, ali možemo vjerovati ljudima koji su vodili čitav proces. Njihova tvornica do prije 3 mjeseca nije postojala, oni su je „sagradili“ i doveli prve strojeve, zaposlili hrpu ljudi, imaju odjele za tapeciranje, izradu prototipova, zaposlili dizajnere sa Studija dizajna. Ovo je tek početak- distribucija, marketing, PR, tek slijede za prave prodajne rezultate.

Imate li informacije o cijenama svojih 3angle proizvoda kada izađu na tržište?

Ne znamo kako će se kretati cijene, to ovisi o nizu čimbenika. Nama je cilj bio da to bude dostupno srednjoj klasi.

No ovo nije vaša prva suradnja sa nekom tvrtkom i tvornicom; surađujete i sa bosanskom tvornicom namještaja Artisan. Kako je došlo do suradnje, imate li nekakvu povratnu informaciju o prodaji?

To je bilo još davno, 2006.godine. Radili smo im vizualni identitet, u nekom razgovoru smo shvatili da se bave proizvodnjom namještaja. I  oni su tek započinjali sa proizvodnjom. Okupili su tim iskusnih ljudi koji su prije radili u nizozemskim i danskim tvornicama, sagradili su tvornicu u Tešnju, gdje postoje fantastični drvni resursi. Inače, sav taj ekskluzivni namještaj koji se prodaje u Danskoj i Norveškoj, proizvodi se u Bosni.

Mi smo im predstavili nekoliko rješenja, a oni su ih sve preuzeli. 90% tih proizvoda se prodaje, napravili smo i kolekciju i dobili nekoliko nagrada. To nam je omogućilo i nekoliko izlaganja u Kölnu, Milanu, te im stalno prezentiramo novi dizajn.

Na početku su samo izvozili u inozemstvo, tako da se u Londonu, Njemačkoj, Nizozemskoj mogu naći njihovi proizvodi, oni imaju preko 50 distributera, ali sada se u Zagrebu otvara showroom. Kada im pošaljemo dizajn u 3d programu, oni to ispituju pa odmah mogu vidjeti slabe točke, te se dosta uštedi u proizvodnom procesu. Sada je pojednostavljen taj proces koji je prije zahtijevao jako puno nacrta.

Što mislite, što je uzrok toj „nestašici“ natječaja za dizajn namještaja na hrvatskom tržištu?

Prvo, svijet proizvođača je takav da ne znaju kako na tržištu postoje produkt dizajneri i da se čitav proizvodni proces može pojeftiniti i ubrzati kako bi se dobio svjež, nov proizvod. Drugo, zaista nema puno proizvođača. Mnogi se drže onoga što znaju da ide, dizajner je tu mala karika. Treba napraviti istraživanje tržišta, pronaći ciljanu publiku, a rijetki se proizvođači na to odlučuju.

Prosječni hrvatski kupac uglavnom „konzumira“ tri kategorije namještaja: jeftini, ali funkcionalan Ikein, skupi i funkcionalan ( sa potpisom) talijanski te također skupi, ali masivni i tradicionalni drveni namještaj hrvatskih proizvođača koji baš i ne promišlja dizajn. Kako stvoriti domaći proizvod koji će biti relativno jeftin, ali i estetski i funkcionalno privlačan i kako ga ponuditi „prosječnom hrvatskom kupcu“? Tko je vaša ciljana skupina?

Nastojimo naše proizvode približiti skupini Ikeinih potrošača. Pogledajte namještaj nekih velikih salona koji nije baš prejeftin, ali je dostupan svima. Primjerice, naša visoka stojeća lampa košta oko 1200 kn+pdv, što zaista nije neka velika razlika od nekih lampi iz salona srednje kupovne moći – tamo je to lampa bez potpisa i karaktera, dok talijanski dizajn lampe košta nekakvih par tisuća kuna.

Zadnja skupina o kojoj govorimo uopće nije dizajnerski osviještena, oni kupuju masivni orahov namještaj, gdje je dizajner stolar ili vlasnikova supruga. Tu je upitna ergonomija, odabir materijala, estetska dimenzija. Da bi ih se osvijestilo o dizajnu, potrebno je vrijeme  i ulaganje u promjenu. Ali promjena se događa; prije pet godina nitko nije pisao o dizajnu, sada je to postalo mnogo bitnije, bolje predstavljeno; formiraju se udruge, Dan D… Nadam se da će ovi iz zadnje skupine shvatiti da hrvatski proizvod (dizajnerski), nije „hoh“ proizvod, nego standardna hrvatska produkcija sa profesionalcima koji rješavaju dizajn.

Fotografije: Ivan Dorotić