MMSU u Rijeci – muzej u nastajanju

Sutra, 22. rujna 2017., u 20 h prvom retrospektivnom izložbom Tomislava Gotovca “Anticipator kriza – Kuda idemo ne pitajte”, otvara se Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, na novoj lokaciji – unutar kompleksa bivše tvornice Rikard Benčić.

Rad na projektu rekonstrukcije H-zgrade započeo je 2013., a predstavljen je u sklopu hrvatskog nastupa na 15. Venecijanskom bijenalu arhitekture 2016. pod nazivom “to trebamo-to radimo”,  s projektima rekonstrukcije Pogona Jedinstvo u Zagrebu i Doma mladih u Splitu, o čemu smo pisali ovdjeAutorski tim Dinko Peračić, Miranda Veljačić, Emina Višnić, Slaven Tolj su autori nastupa na Bijenalu.

Arhitekt Dinko Peračić je autor projekta rekonstrukcije, o kojem je u članku riječ.

 

 

Riječki Muzej moderne i suvremene umjetnosti konačno useljava u novi vlastiti prostor u kojem se može razvijati.
Desetljećima je u nepoticajnom unajmljenom prostoru čekao realizaciju planirane velike, ali teško ostvarive nove zgrade.

 

 

Ovo iščekivanje okončano je odlukom da se Muzej smjesti u postojeću tvorničku građevinu u kompleksu Rikard Benčić, takozvanu H zgradu, na najefikasniji mogući način.

 

 

Ova uglavnom napuštena zgrada imala je niz ozbiljnih problema, ali je u cjelini obećavala dobre uvjete za novi zamah i širenje muzejske aktivnosti. Za rekonstrukciju zgrade na raspolaganju je bio mali dio ukupno potrebnog budžeta.

Istovremeno program Muzeja i očekivanja publike pokazala su jasnu potrebu da se što prije realiziraju na novoj lokaciji.

 

 

U ovim okolnostima jedini način da se prostor rekonstruira i pretvori u Muzej bio je kreativni i angažirani pristup svih uključenih, od Odjela za kulturu, Muzeja, projektanata, izvođača radova i svih ostalih suradnika.

 

Prema metodi i motu “to trebamo – to radimo” razrađenim i prezentiranim na Bijenalu arhitekture u Veneciji 2016. godine, nije se čekalo da se stvore povoljni uvjeti i riješe svi problemi da bi se krenulo u rekonstrukciju, već se krenulo s radom i u hodu pronalazila alternativna rješenja.

Cilj je bio jasan, da se MMSU u zadanom roku preseli u novu zgradu, bez obzira na okolnosti.

 

Sam projekt rekonstrukcije rastavljen je na velik broj pojedinačnih faza i zahvata, od kojih je svaki zaseban proces, u projektnom, financijskom i izvedbenom smislu.
Integralni glavni projekt poslužio je samo kao orijentacijska podloga kojom se ovi dijelovi spajaju u cjelinu.

 

 

Prostor koji upravo otvaramo je jedan dio H zgrade minimalno potreban za smještaj najvažnijih sadržaja Muzeja – izložbenih prostora, prostore za rad i komunikaciju s posjetiteljima i radna mjesta.

 

 

Riješeni su svi bitni sigurnosni i tehnički sustavi, osiguran minimalan dovoljan komfor korištenja i dobri uvjeti za izložbe.
Sve ostalo nije bilo neophodno, pa to i nije ugrađeno u dosadašnje uređenje.

 

 

Na isti način na koji se rekonstruirao projekt do sadašnjeg stanja, planira se nastavak radova na drugim neuređenim dijelovima i unapređenju prostora koji se sada otvaraju.

 

 

Ovim H zgrada nije jedan završen objekt koji se prepušta MMSU na korištenje, već je ona muzej u nastajanju, struktura koja će rasti i razvijati se istovremeno s razvojem Muzeja.

 

Zgrada nije samo neutralan i nepromjenjiv prostor za muzejske aktivnosti, nego i sadržaj sam za sebe, koji će se prilagođavati, stalno reorganizirati i nastaviti izgrađivati.

 

 

Tema arhitektonskog pristupa ovom projektu nije izvrsnost oblikovanja i dorađenost izvedbe, već omogućavanje suživota sadržaja i izgrađene strukture.

Fokus rada MMSU je u iskrenosti prema realnosti, pa je na isti način pripremljen i njegov prostor; bez uljepšavanja i suvišnih dodataka, ali potpuno prilagođen da bude stalno otvoren promjenama i kreativnosti umjetnika.

 

 

Podaci o zgradi:

Zapadno krilo H zgrade u koji se smješta MMSU jedan je u nizu napuštenih gradskih prostora u bivšem industrijskom kompleksu Rikard Benčić u Rijeci, koji se pretvara u kulturni kvart.

Nastala je u 18. stoljeću i tijekom vremena doživjela je brojne rekonstrukcije i adaptacije. Koristila se za skladištenje i proizvodnju šećera, a kasnije duhana i na kraju proizvodnju strojeva.

Cijelo krilo koje se planira koristiti za potrebe Muzeja ima ukupno neto 3700 m2 na četiri etaže, a dio koji je uređen u ovoj fazi ima oko 1500 m2 u prizemlju i na katu. Preostale dijelove planira se urediti i otvoriti u sljedećim fazama.

Uređeni dio sadrži velik izložbeni prostor, veći ulazni prostor pogodan za razna događanja, edukacijski prostor koji se može koristiti za manje izložbe, radne prostore za zaposlenike i sve potrebne servisne prostore.

Rad na projektu rekonstrukcije započeo je 2013. godine.

 

 

*MMSU, 1. faza, prizemlje

 

 

 

*MMSU, 1. faza, kat

 

 

*MMSU, 1. faza, poprečni presjek

 

 

 

 

*MMSU, 1. faza, uzdužni presjek

 

Popis sudionika:
————————————————————————————–
Arhitektura – ARP d.o.o., Split
Autor – Dinko Peračić
Suradnici – Miranda Veljačić, Ivan Begonja, Mia Vučić, Viktor Perić, Ivana Baković, Špiro Grubišić, Mia Kozina
Konstrukcija – UOIG Zlatko Belošević, Zagreb
Elektroinstalacije – Elektro Klima Projekt d.o.o., Split – Marija Vrca
Vodovod i kanalizacija – TUB d.o.o., Split – Ivo Žuvela
Stojarske instalacije – TUB d.o.o., Split – Vlado Nigojević
Zaštita od požara – Termozop projekt d.o.o., Rijeka – Goran Stipković
———————————————————————————-
Grad Rijeka, Odjel za kulturu
Pročelnik – Ivan Šarar
Margita Dujmić
Nikolina Radić-Štivić
——————————————————————————–
Muzej moderne i suvremene umjetnosti
Ravnatelj – Slaven Tolj
Sabina Salamon
Ivo Matulić
——————————————————————————–
Izvođači radova:
VG5 d.o.o., voditelj radova Hrvoje Borko
Fidal d.o.o.
Eding d.o.o
Stručni nadzor:
KLing d.o.o, Ervin Mohorovičić
Plan-projekt d.o.o., Krešimir Persen
————————————————————————————–
Koncept prenamjene H-zgrade unutar komplexa Benčić za potrebe MMSU-a predstavljen je u sklopu hrvatskog nastupa na 15. Venecijanskom bijenalu arhitekture 2016. godine pod nazivom “to trebamo-to radimo”,  s projektima rekonstrukcije Pogona Jedinstvo u Zagrebu i Doma mladih u Splitu.
Autorski tim: Dinko Peračić, Miranda Veljačić, Emina Višnić, Slaven Tolj
——————————————————————————–
Fotografije: Damir Žižić