Neuravnoteženi sistemi Uga La Pietre

U utorak, 3. srpnja 2018. u 19 sati u Oris Kući arhitekture u Zagrebu otvara se izložba “Ugo La Pietra: neuravnoteženi sistemi”.

Ova izložba prvi je modul u oblikovanju velike međunarodne izložbe o “Međunarodnim susretima u Veloj Luci 1968-1972” kojom će isti biti cjelovito predstavljeni u MMSU u Rijeci 2021. nakon višegodišnje pripreme projekta udruge Siva zona.

 

Ugo La Pietra, Il Commutatore, 1970., Courtesy Archivio Ugo La Pietra

 

Održani 1968., 1970. i 1972. u Veloj Luci uz prisustvo značajnih domaćih i svjetskih imena te započeti kao ljetna kolonija likovnih umjetnika za rad u tradicionalnom mediju mozaika, kroz sljedeća dva izdanja ostvarili su interdisciplinarne sinteze raznih umjetničkih disciplina, urbanizma, arhitekture te napokon multimedijalnog pristupa koji uključuje masovne medije.

Godine 1970. se planirala gradnja trustičkog naselja Plitvine čiji je autor urbanističkog rješenja Ricardo Porro (o čemu smo više pisali ovdje).
Sudionik je bio i Ugo La Pietra, čije rezultate sudjelovanja cjelovito predstavljamo po prvi puta uopće.

Međunarodni značaj institucije interdisciplinarnog rada umjetnika Uga La Pietre u globalnom kontekstu neupitan je.
Kao pokretač brojnih istraživačkih i umjetničkih grupa (Gruppo del Cenobio, Gruppo La Lepre Lunare, Gruppo Design Radicale, Global Tools, Cooperativa Maroncelli, Fabbrica di Comunicazione, Libero Laboratorio), La Pietra je svoj rad etablirao na razmeđi arhitektonske, dizajnerske i umjetničke prakse.

Za naš kontekst najznačajnije je njegovo djelovanje iz 1967. kada inicira teoriju o neuravnoteženim sistemima te ih transformira u radove i akcije radikalnog dizajna u urbanim okruženjima; istraživanje urbanih periferija iz 1968. koje je inicirao s L. Marzotom, a koji su eksplicitno referirali na strategije re-aproprijacije urbanog ambijenta od strane korisnika odnosno građana; te ponajviše njegovo gostovanje u Veloj Luci u okviru Međunarodnih ljetnih susreta 1970. kao i prijedloge za intervencije u korčulanski pejzaž.

La Pietra na sljedeći način govori o tom svom radu:

‘Objektivna’ stvarnost mora se tražiti kroz analizu društvene i okolišne situacije u kojoj otuđeni objekti i osobe stupaju u interakciju u formi međusobne eksploatacije.

Prekid veze objekata sa stvarnošću odgovara trenutku u kojem ti objekti nadilaze svoju elementarnu poruku, te postaju nositelji strukturalne realnosti koja se više ne može objasniti šturim odnosom između radne snage, ekonomske moći i viška vrijednosti.’

La Pietrina potreba da društvu isporuči ne toliko objekt, koliko metodu, baziranu na teoriji koju je nazvao ‘Neuravnoteženi sistemi’ a koja dozvoljava pojedincima i zajednicama da uoče i prisvoje ‘stupnjeve slobode’ kako bi ‘živjeli’ a ne samo ‘koristili’ grad, očituje se koliko u neumornom pokretanju časopisa, toliko i u upornom istraživanju, problematiziranju odnosa periferije i centra te nizu radova koji se bave reaproprijacijom grada od strane njegovih stanovnika.

Moguće intervencije na obali uz Velu Luku, gdje je 1970. surađivao na razradi plana turističkog naselja Plitvine, La Pietra opisuje kao neuravnoteženu intervenciju.
Smatra da je fundamentalna želja čovjeka iz urbanizirane sredine da u turističkom naselju nađe prostor za kolektivno stvaranje te prepozna potrebe turista za privatnošću, servisima, slobodom, kreativnošću i komunikacijom.
Njegov projekt predlaže prostorni model za transformaciju pejzaža dalmatinske obale.
Prijedlog uključuje radikalnu land-art intervenciju rezanja vrha obližnjeg otočića, vrlo slično također nerealiziranom projektu Ivana Kožarića koji iz jedne druge konceptualne perspektive reže vrh planine.

La Pietrini filmovi još su jedan vid modulacije sinestetičkog razmišljanja i dekodiranja urbanog, te ih je na izložbi predstavljeno četiri”, kaže se u najavi.

Izložba je otvorena do 11. srpnja, a nakon Zagreba će biti predstavljena u Splitu u Galeriji umjetnina u listopadu 2018. godine.

 

Kustosi izložbe: Darko Fritz, Sonja Leboš