“Otvoreni grad” aktivira zapuštene prostore Pule

Program projekta “OTVORENI GRAD – intervencije u javnom prostoru Pule” koji je pokrenula arhitektica Breda Bizjak u Društvu arhitekata Istre (Dai Sai) održat će se od 9. do 11. rujna 2016. na više lokacija u centru grada: “TERASA TRŽNICA” /Robna kuća Pula/, “EX KINO BEOGRAD” /Giardini/ te “KUĆA BEZ KROVA” /Ul. Hermana Dalmatina 5/.

Tema ovogodišnjeg programa je oživljavanje napuštenih i zanemarenih prostora u povijesnoj jezgri grada koji će se redefinirati i aktivirati kao prostori-događaji kroz umjetničke i performativne intervencije.

Program obuhvaća široki spektar kulturnih aktivnosti: umjetničku kino-akciju, video rad, glazbene događaje, plesni performans, izložbu u izlogu, društvenu igru, okrugli stol te literarnu matineju.

Koncepcija pojedinog prostora-događaja temelji na suradnji sa umjetnikom odnosno umjetničkim kolektivom s kojima je osmišljen privremeni sadržaj lokacije.

00

Lokacija “EX KINO BEOGRAD” povjerena je umjetniku Daliboru Martinisu (kustosice Branka Benčić i Breda Bizjak) u suradnji sa Cinemaniac > misliti film i u partnerstvu s Apotekom – Prostorom za suvremenu umjetnost, lokacija “NALAZIŠTE AMFORA” ostvarena je sa umjetnikom Sašom Pančićem (kustosica Breda Bizjak), lokacija “KUĆA BEZ KROVA” osmišljena je u suradnji s Audio vizualnim kolektivom Palme i sekcijom Dai Sai – Djeca i arhitektura te lokacija “TERASA TRŽNICA” sa članovima udruge BukaNoise. Prostori – događaji za jedan će vikend postati privremena prizorišta umjetnosti, druženja i razgovora te se na čas pomaknuti iz anonimnosti i postati javni prostori.

Kroz projekt “Otvorenog grada” istražuju se različiti scenariji privremenog korištenja javnog prostora i njihove reaktivacije odnosno ponovnog “iščitavanja” prostora grada.

Motivirani trenutnom situacijom koja implicira stagnaciju, degradaciju i sve veću privatizaciju javnog prostora te nemogućnost formalnog učestvovanja u kvalitativnim promjenama istog, ovim se akcijama želi potaknuti razmišljanje, rasprava i rad na projektima u postojećim javnim prostorima povijesne jezgre grada Pule. Upozoriti na “nevidljive”, zapuštene i neiskorištene gradske prostore te istražiti i ostvariti mogućnosti za njihovo korištenje za potrebe građana i ponovnu revalorizaciju.

Projektom se istražuje javni, polujavni i privatni prostor te moguće međusobne interakcije koje se mogu označiti terminima poput “privatni javno dostupan prostor” i koje je njegovo značenje u urbanom kontekstu.
Stvaranje prostora (engl. placemaking), zajednički je proces u kojem građani, arhitekti, aktivisti te predstavnici vlasti i urbanisti podjednako i u sinergiji oblikuju sferu javnosti, a temelji na uključivanju i kolektivnom vlasništvu.

Privremeno korištenje prostora može predstavljati važan čimbenik u procesu oživljavanja zapuštenih i nekorištenih prostora, bilo da se radi o zgradama, dijelovima zgrada ili otvorenim površinama. Dok nekorištenje prostora često vodi u njihovo propadanje i degradiranje neposredne okoline, privremeno korištenje utječe na podizanje ekonomske, društvene ili kulturne vrijednosti samog prostora i njegove okoline.

Istovremeno, ono poboljšava uvjete u prostoru za razvoj različitih djelatnosti i urbanih zajednica. Time se bitno pridonosi poticanju kreativnih i društveno aktivnih zajednica i pojedinaca, a indirektno i podizanju kvalitete te raznovrsnosti života u gradskim četvrtima.

0000

Ovogodišnjim programom zapravo su obuhvaćene četiri lokacije u povijesnoj jezgri grada, no tri će se aktivirati kao prostori-događaji kroz umjetničke i performativne intervencije. Četvrta lokacija, “NALAZIŠTE AMFORA” /Kandlerova ul./, izuzeta je iz programa događaja zbog aktualnih građevinskih radova koji se na njoj odvijaju te smo za tu lokaciju predvidjeli video rad pod naslovom “Dinamička ravan” umjetnika Saše Pančića koji će premijerno biti prikazan na Danima arhitekture u Istri 2016. u novembru ove godine.

Kino-akcija “Drive-in iz pakla / Hell drive – in ( Vječna vatra gnjeva)” umjetnika Dalibora Martinisa održat će se u parking garaži u bivšem kinu Beograd kao instalacija i intervencija u napuštenom prostoru kina. Projekt je realiziran u suradnji sa Cinemaniac > misliti film i u partnerstvu sa Apoteka – Prostor za suvrmenu umjetnost.

06 Kino Beograd_Vjecna vatra_Dalibor Martinis

Foto: Dalibor Martinis

 

“Live performans i kino projekcija” audio vizualnog kolektiva Palme priredit će se u Kući bez krova, ogoljeloj ruševnoj kući u kojoj će se održati i arhitektonska radionica za djecu i odrasle “Nestajanja ili postajanje?” koju će voditi članice sekcije Djeca i arhitektura (DiA Dai Sai).

“Dj set i plesni performans” priredit će pulska udruga BukaNoise na terasi Robne kuće Pula gdje će se na dva dana otvoriti i izložba “Transmutations” multimedijalne umjetnice Ive Milaković.

Uz izložbu bit će predstavljeni i rezultati radionice spekulativnog dizajna “Objekti u prostoru” – “Public space Pula” u organizaciji Udruge Metamedij, Umjetničke akademije u Splitu te Društva arhitekata Istre (Dai Sai).

Na Terasi tržnica održat će se okrugli stol na temu “Scenarij: javni čovjek – javni prostor”. Gosti okruglog stola su Irena Boljunčić, Edgar Buršić, Emil Jurcan, Krešimir Krolo, Nikola Vojnović, a moderatorica je Breda Bizjak.

Na istoj će se lokaciji moći prisustvovati “Literarnoj matineji” odnosno čitanju poezije književnika Bojana Žižovića.

“Naslov nepoznat” ime je društvene igre koju je osmislio kolektiv OOUR i u kojoj će moći sudjelovati svi zainteresirani građani, a vodit će je Ivana Vratarić.

Više o samom projektu možete pročitati ovdje

O LOKACIJAMA :

TERASA TRŽNICA /Robna kuća Pula/

Nacrte za Robnu kuću u Puli (Narodni trg 10, Pula) prvotno je projektirao akademik Ante Vulin u suautorastvu s Mladenom Bošnjakom na temelju pobjedničkog natječajnog rada iz 1968. g. Tandem projektira idejni i izvedbeni projekt kojim osvaja nagradu 5. zagrebačkog salona 1971. godine.

No, sadašnji je oblik najvjerojatnije izgrađen po nacrtima projektanta B. Orlića (Urbis 72). Zgrada površine 9800 m2 dovršena je 1978.g. i u vlasništvu dioničkog društva iz Pule, Istra d.d. koji je trenutno u stečajnom postupku.

Terasa je smještena na prvom katu Robne kuće Pula i nekada je djelovala kao terasa restorana objekta. Dostupna preko vanjskog stepeništa sa nivoa tržnice predstavlja autonoman mikroambijent koji “traži” javni sadržaj.

002_Terasa tržnica

Foto: Neva Bizjak

 

KUĆA BEZ KROVA / Ul. Hermana Dalmatina 5 /

Kuća u ul. Hermana Dalmatina br. 5 dio je anonimnog stambenog niza u sporednoj ulici koja vodi do Danteovog trga u Puli. Zgrada je bez krova, ali sa dobro očuvanim obodnim zidovima i podom u prizemlju. U dijeljenom je vlasništvu, a većinski vlasnik je Grad Pula.

003_Kuća bez krova

Foto: Saša Pančić

 

EX KINO BEOGRAD / Giardini /

Kino Beograd bilo je podignuto kao samostalna zgrada oko 1912.g. pod imenom Nazionale, imao je raskošan dvoetažni foaje, a njegova (trideset metara dugačka i dvadesetak metara široka) dvorana mogla je u parteru i na balkonu primiti čak 1.200 gledalaca.

Nekadašnji Nazionale u Jugoslaviji je postao kino Beograd, da bi u osamostaljenoj Hrvatskoj najprije dobio ime Divićgrad, zatim Pula, no u sjećanju većine građana ostao je kao kino Beograd. Nakon osamostaljenja, kinokuća vlasniku nije bila više profitabilna, a time niti vrijedna da ulaže novac u njeno održavanje i osuvremenjivanje. Tako je nekadašnja najpopularnija kino dvorana postala neatraktivna, publika ju je napustila, a vlasnik priveo drugoj svrsi, te je u ex kinu Beograd nastala garaža.

001_Ex kino Beograd

Foto: Saša Pančić

// RASPORED PROGRAMA //

PETAK 9.9.2016
19 h – Kuća bez krova – Live performans + kino projekcija /Audio-vizualni kolektiv Palme/

SUBOTA 10.9.2016
10 h – Kuća bez krova – “Nestajanje ili postajanje?” /DiA DAI SAI/ – arhitektonska radionica za djecu
i roditelje
13 h – Terasa tržnica – “Scenarij: javni čovjek – javni prostor” – okrugli stol
/gosti: Irena Boljunčić, Edgar Buršić, Emil Jurcan, Krešimir Krolo, Nikola
Vojnović, moderatorica: Breda Bizjak/
15 h – Terasa tržnica – “Naslov nepoznat” /OOUR/ – društvena igra
20 h – Terasa tržnica – Dj set i plesni performans Ivane Vratarić /Udruga BukaNoise/

NEDJELJA 11.9.2016
11 h – Terasa tržnica – Literarna matineja /Bojan Žižović/
15 h – Terasa tržnica – “Naslov nepoznat” /OOUR/ – društvena igra
19 h – Ex kino Beograd: “Hell Drive- in (vječna vatra gnjeva)” /Dalibor Martinis/ – kino-akcija
21 h – Terasa tržnica – Kino after

** U sklopu programa na lokaciji Terasa tržnica tokom subote i nedjelje bit će izloženi:
– “Transmutations” / Iva Miloković / – izložba
– “Public space Pula” / Udruga Metamedij / – rezultati radionice spekulativnog dizajna Objekti u
prostoru.

 

// DETALJAN OPIS PROGRAMA // kronološki

// KUĆA BEZ KROVA /Ul. Hermana Dalmatina / Pula

Audio – vizualni kolektiv Palme: “Life performans i kino projekcija”
petak, 9.9.2016 u 19 h

OTVORENI GRAD otvaramo sa Live performansom i kino projekcijom audio vizualnog kolektiva Palme koji će se održati u petak 9.9.2016 u 19h u Kući bez krova.
PALME su nešto između glazbenog projekta, bučne instalacije i live benda. Projekt su 2015. godine inicirali Marko Čuljat i Ognjen Jovanović, a trenutno u fleksibilnom sastavu sudjeluju Bika Blasko s vokalom i violončelom, Ognjen Jovanović s analognim i digitalnim ritam mašinama i Emil Jurcan s bas sintizajzerom i gramofonom. Zvučni ambijent koji se proizvodi uživo na nastupima plod je improvizacije kojom skupina pokušava istražiti granične mogućnosti zvuka u datom site-specific prostornom kontekstu. Palme inače djeluju u okviru pulske inženjerske zadruge Praksa.

 

// KUĆA BEZ KROVA / Ul. Hermana Dalmatina 5 / Pula

Nestajanje ili postajanje?: arhitektonska radionica – DiA DAI SAI (sekcija Društva arhitekata Istre)

subota, 10.9.2016 u 10 h
Jedna kuća u starome gradu, samo sa zidovima i podom, ruševna, nestabilna, traži sadržaj…
Što je za nju najbolje? Da je plombiramo, prepustimo razaranju i nestajanju, zaboravimo, ili potražimo javni sadržaj? Da li vas ovo već inspirira za kakav dobar prijedlog?

Dođite s djecom, od 5-55 g u subotu, 10.9.2016. u 10 h u Dalmatinovu 5, da tijekom jutra istražimo zajedno i u maketu pretvorimo svoje prijedloge.

Radionicu vodi Sekcija Djeca i Arhitektura Društva arhitekata Istre, DiA DAI SAI – kolektiv arhitekata koji izvodi prostorne vježbe s djecom. Voditelji radionice su: Marta Bognar, Danijela Perčić Tičić, Katja Regvat, Daniela Škandul i volonteri akcije OTVORENI GRAD. DiA DAI SAI djeluje od 2010., nastao sa željom da doprinese osnovnom likovnom obrazovanju u zakinutom školskom kurikulumu, optimalnoga opterećenja od cijelih 1 sat tjedno. DiA DAI SAI prostor objašnjava kroz igru, gestu, događaj; i pri tom namjerava osnažiti senzibilitet za 3D granice koje na mnogostruke načine definiraju našu stvarnost.

// TERASA TRŽNICA / Robna kuća Pula, Narodni trg 10 / Pula

Scenarij: javni čovjek-javni prostor: okrugli stol – gosti: Irena Boljunčić, Edgar Buršić, Emil Jurcan, Krešimir Krolo, Nikola Vojnović

subota, 10.9.2016 u 13 h
U sklopu programa OTVORENOG GRADA održat će se okrugli stol pod naslovom Scenarij: javni čovjek-javni prostor na lokaciji Terase Robne kuće Pula sa početkom u 13h. Gosti okruglog stola su: Irena Boljunčić, predstavnica Saveza udruga Rojc i Udruge Čarobnjakov šešir, Dr. sc. Edgar Buršić, postdoktorand, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Odjel za interdisciplinarne, talijanske i kulturološke studije, Emil Jurcan, arhitekt, inženjerska zadruga Praksa, predsjednik Društva arhitekata Istre (Dai Sai), Dr. sc. Krešimir Krolo, viši asistent, Sveučilište u Zadru, Odjel za sociologiju te Dr. sc. Nikola Vojnović, docent, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Odjel za interdisciplinarne, talijanske i kulturološke studije. Okrugli stol će moderirati Breda Bizjak.

Teme okruglog stola su javni čovjek i javni prostor odn. njihov uzročno posljedični odnos sagledan kroz prizmu postindustrijskog i postmodernističkog društva. Sa sugovornicima ćemo kroz razgovor “prošetati” po napuštenim i zanemarenim mjestima Pule i raspraviti o tome kakve su mogućnosti građana za aktivno učestvovanje u kvalitativnim promjenama urbanog prostora? Pokušat ćemo definirati agense promjena u suvremenom društvu koji utječu na javni prostor općenito pa tako i u gradu Puli poput pojave gentrifikacije, privatizacije javnog prostora isl. Koji su mehanizmi koji upravljaju urbanim fenomenom i što znače pojmovi poput “urbano”, “javno”, “privatno”, “društvena angažiranost”, “participacija”? Postoji li javni čovjek? Sužava se ili širi javni prostor?

// TERASA TRŽNICA / Robna kuća Pula – Narodni trg 10 / Pula

Public space Pula: Udruga Metamedij, Odsjek za dizajn vizualnih komunikacija – Umjetnička akademija u Splitu, Dai Sai, autorice: Maja Dika, Nika Krajnović, Roberta Paljar, Tea Zbašnik

subota 10.9. – nedjelja 11.9.2016

U subotu 10.9. i nedjelju 11.9. na terasi Robne kuće Pula moći će se vidjeti rezultati radionice spekulativnog dizajna “Objekti u prostoru” pod nazivom “Public space Pula” koju je organizirala Udruga Metamedij u suradnji s Odsjekom za dizajn vizualnih komunikacija (Umjetnička akademija u Splitu – Ivica Mitrović, Oleg Šuran) i Društvom arhitekata Istre (projekt Otvoreni grad – Breda Bizjak) od 23. – 28. svibnja 2016. u Društvenom centru Rojc u Puli.

Radionica je okupila mlade stručnjake i umjetnike (studente i srednjoškolce) iz Pule, Novigrada, Ljubljane, Rijeke, Splita, Dubrovnika – koji su se u multidisciplinarnim radnim grupama bavili dizajnom kao drukčijim načinom razmišljanja – refleksivnim, kritičnim i društveno odgovornim. Kroz istraživanje odnosa tehnologije i društva u javnom prostoru grada Pule sudionici radionice promišljali su o mogućim budućnostima ili alternativnim sadašnjostima grada te izradili različite objekte u prostoru – prototipove spekulativnog dizajna. Mentori radionice bili su Martin Skelly (Škotska), Oleg Šuran (DVK/UMAS, Split) + Ivica Mitrović (DVK/UMAS, Split).

Većina javnih prostora danas uključuje komercijalnu djelatnost koja prostor čini polu privatnim te pojačava konzumerizam i zaradu. Suvremeno društvo je pod pritiskom da sve više dijeli osobne i privatne podatke, a da se pritom ne propituje stvarna vrijednost tih podataka. Predviđamo budućnost u kojoj javni prostor kakvog poznajemo prestaje postojati – pretvara se u privatan prostor i mora biti profitabilan. U toj budućnosti, oni koji žele uživati u tom prostoru plaćaju da bi im pristup bio omogućen. No način plaćanja nije novac, već osobni podaci koji se prikupljaju pomoću posebnih uređaja na ulazu u određeni javni prostor. Postoje 4 različita načina plaćanja (krv, dlake, slina, podaci s mobilnog uređaja) od kojih svaki donosi određeni postotak pristupa javnom prostoru. Ulaskom na javnu površinu ljudi se odriču prava na korištenje njihovih osobnih podataka. Intervjui koje smo proveli s prolaznicima na ulici pokazali su da su građani voljni dati krv ali kod davanja podataka s mobitela većina ih je iskazala strah.

Svrha ovog projekta je jačanje svijesti o korištenju i značenju javnog prostora te ukazivanje na česte zloupotrebe koje prioritetiziraju konzumaciju, kao i promišljanje vrijednosti različitih izvora podataka te njihove potencijalne vrijednosti u trenutku kada postaju dijelom “big data” sustava.

 

// TERASA TRŽNICA / Robna kuća Pula, Narodni trg 10 / Pula

OOUR: Naslov nepoznat – društvena igra

subota, 10.9.2016 u 15 h, nedjelja, 11.9.2016 u 15 h

Program OTVORENOG GRADA predstavlja društvenu igru “Naslov nepoznat” autora kolektiva OOUR Ivana Rončević, Ivana Vojnić Vratarić, Sandra Banić, Selma Banich, Adam Semijalac koja će se odvijati u subotu 10.9. i nedjelju 11.9. u 15 h na Terasi Robne kuće Pula.

“Naslov nepoznat” je urbana društvena igra u javnom prostoru naizgled stolnog karaktera, ali sa potencijalom za kreativno i proaktivno djelovanje. Bacanjem kocke i odabirom direktne akcije na određenoj lokaciji igrači se pretvaraju iz pasivnih aktera u real-time aktivne individue sa ciljem senzibiliziranja sebe i svoje okoline. Za stolom odigrana igra dogovorom između igrača se seli u javni ili privatni prostor te na taj način za sobom ostavlja poput otiska osobnu priču svakog igrača. Igru će moderirati Ivana Vojnić Vratarić.

Opis igre i pravila:
Baca se kocka. Igrač koji dobije najvši broj igra prvi. LOKACIJSKO polje može se kupiti kada igrač stane na polje. Kupnjom LOKACIJSKOG polja, prema uputi na pripadajućoj kartici, polju može pridodati maksimalno pet jedinica sadržaja. Vrijednost od kupnje polja i/ili jedinica sadržaja se stavlja na sredinu ploče. Zatim igrač baca KOCKU II i prema uputama na kartici KOCKA II, zapisuje dobivenu “real time” akciju. Igra sljedeći igrač. U slučaju da igrač stane na LOKACIJSKO polje u tuđem posjedu, plaća najamninu prema uputama na kartici polja. Zatim baca KOCKU III, zapisuje dobivenu “real time” akciju. Igra sljedeći igrač. U slučaju da igrač stane na FOND polje, igrač vuče karticu. U slučaju da kartica nalaže plaćanje, vrijednost se stavlja na sredinu ploče. Dinamika i razvoj igre ovise o pojedinačnom i grupnom odlučivanju u toku igre. Igra završava bankrotom ili sporazumno.

// TERASA TRŽNICA / Robna kuća Pula, Narodni trg 10 / Pula

BukaNoise: Dj set i plesni performans Ivane Vratarić

subota, 10.9.2016 u 20 h

BukaNoise kolektiv pobrinut će se da i njihov doprinos u glazbenom dijelu programa bude također “otvoren”. Riječ koja najbolje opisuje je Crossover, tj. raznolik spektar zvukova koji će predstaviti ova 2 audiofila.

Udruga BukaNoise je nevladina, neprofitna organizacija koja djeluje na području suvremene umjetnosti (točnije likovne umjetnosti, izvedbene umjetnosti i suvremenog plesa) filmom i videom te autorskom glazbom i dj kulturom. BukaNoise se u svom radu fokusira na intermedijalne i interdisciplinarne projekte na sjecištu tehnologije i umjetnosti, inovativne upotrebe medija, a sadržajno se projekti udruge referiraju na relevantne fenomene suvremenog društva i kulture. Bukanoise u prostoru DC Rojca danas funkcionira kao nezavisni suvremeni umjetnički kolektiv, a programe i aktivnosti mobilno predstavlja kroz cijelu godinu. Program je artikuliran kroz nekoliko zasebnih programskih jedinica; 1) suvremena likovna umjentnost, 2) suvremeni ples i izvedbena umjtenost, 3) film i video, 4) glazba.

Umjetnički kolektiv BukaNoise čine: Matko Banković, multimedijalni umjetnik, VJ i DJ, Marko Krnjajić, fotograf i filmski producent, Ivana Vojnić Vratarić, likovna i izvedbena umjetnica te Marko Vojnić, likovni umjetnik. Glazbeni dio BukaNoise kolektiva čine: Matko Banković i Marko Vojnić (BukaNoise Collective)

// TERASA TRŽNICA / Robna kuća Pula, Narodni trg 10 / Pula

Iva Milaković: Transmutations

subota, 10.9.2016 u 20 h

U okviru programa OTVORENI GRAD u subotu, 10.9. u 20 h u izlogu na terasi Robne kuće Pula otvorit će se izložba crteža Transmutations umjetnice Ive Milaković. Izložba tematizira promjenu kao konstantu u podjednako osobnom, introspektivnom smislu te onom širem, društvenom. Minimalni potezi, praznine, osjećaj nedovršenosti te krhkost materijala  prate višeznačnost i nedefiniranost figurativnih crteža.

Iva Milaković je multimedijalna akademska umjetnica i dizajnerica. Od 2008. godine je član HDLUI te sudjeluje na brojnim izložbama, festivalima i predstavama u zemlji i inozemstvu, a  zadnju godinu se u potpunosti posvećuje umjetničkom radu. Od 2016. godine s Danielom Horvatom djeluje pod zajedničkim imenom Chthonica na području multimedije, a rad u tradicionalnim medijima nastavlja samostalno.

// TERASA TRŽNICA / Robna kuća Pula, Narodni trg 10 / Pula

Bojan Žižović: Literarna matineja

nedjelja, 11.9.2016 u 11h

OTVORENI GRAD poziva vas na literarnu matineju sa pulskim novinarom i književnikom Bojanom Žižovićem u nedjelju u 11 h na terasu Robne kuće Pula. Što će nam Bojan čitati?

“Čitat ću kratki dio jednog od poglavlja još uvijek neobjavljenog romana radnog naslova ‘Stranka’. Možda bude vremena i za pokoju priču ili pjesmu.”

Umjesto biografije (iz priče Dupe-glava):

Izmišljaš, Žižoviću, nisi ti rođen na dupe. Nego što sam? Prvo mi je guzica ugledala ovaj svijet. Tako je to bilo. A gdje su ti bile noge i glava, Žižoviću? Još uvijek unutra. Doktor me primio za guzu i izvukao misleći da je glava. A onda se prepao vidjevši glavu koja je nalikovala na guzicu. Mislio je da je to kraj svijeta. Čovjek s dupetom umjesto glave. Ali nije bilo tako. Imao sam ja i glavu i noge. No, to je tek trebalo doći na red. Doktor je, dakle, držao moje dupe i čudio se. Onda su ga babice molile da izvuče ostatak. I doktor je sve izvukao.
I što je onda bilo, Žižoviću, što je onda bilo? Ništa nije bilo. Izvukao je doktor i ostatak mene. I dalje ne shvaćajući da me drži za dupe, vidjevši mi glavu pomislio je da imam dvije glave – jednu dupe-glavu, a drugu normalnu glavu.

// EX KINO BEOGRAD / Giardini / Pula

Dalibor Martinis: Drive-in iz pakla / Hell drive – in ( Vječna vatra gnjeva)

nedjelja, 11.9.2016 u 19 h

U okviru projekta OTVORENI GRAD, u nedjelju 11. rujna u 19 h sati u parking garaži u (bivšem) kinu Beograd realizira se “kino akcija”, Dalibora Martinisa “Hell drive – in ( Vječna vatra gnjeva)” – kao instalacija i intervencija u napuštenom prostoru kina.

Umjetnikovu intervenciju možemo shvatiti na različite načine – kao instalaciju za kino, kolektivnu akciju, te performans i projekciju za automobile i publiku. Pri tom Martinis svojom kritičkom intervencijom u javnom polju ukazuje na prošlu i sadašnju ulogu prostora, te ironično kao da privodi svrsi oba prostora – prostor kina organizirajući projekciju na oronulom platnu i prostor garaže, naznačujući trag uloge kulture u društvu, koju pretvara u specifično drive-in kino.
Na programu je Vječna vatra gnjeva.

Vječnu vatru gnjeva čini niz video zapisa izvedbi istoimenog performansa, odnosno akcija-instalacija koje Martinis opisuje kao “projekt iregularnog privremenog spomenika” tako da se olupina automobila zapali, a prikazuju se kao oblici dokumentacije izvedbi iz različitih gradova Zagreba, Ljubljane, Graza, Dubrovnika…

Projekt se realizira u suradnji s cinemaniac > misliti film.
Partner: Apoteka – Prostor za suvremenu umjetnost.
Kustosice: Branka Benčić (apoteka / cinemaniac), Breda Bizjak (dai – sai)

// NALAZIŠTE AMFORA / Kandlerova ul. / Pula

Saša Pančić: Dinamička ravan

premijera – Dani arhitekture u Istri 2016., novembar 2016

Video rad “Dinamička ravan” umjetnika Saše Pančića u sklopu projekta OTVORENI GRAD premijerno će se prikazati na Danima arhitekture u Istri 2016. Tema video rada je zatrpavanje arheološkog nalazišta u Kandlerovoj ul. koje se sukcesivno snimalo u određenim fazama tijekom trajanja zatrpavanja. Umjetnik se ovim radom fokusira na određenu urbanu ravan nad kojom povijest vrši dinamičke promjene, svojim sadržajem on problematizira pojam pamćenja, povijesnog toka i njegovog krajnjeg smisla. Ujedno, rad postaje važna arhivska dokumentacija i dokument preobrazbe grada. U tom kontekstu, umjetnički doprinos pravazilazi konkretizaciju teme i prostora lokacije u Kandlerovoj ul. te ga možemo shvatiti kao odraz vječitog kreativno destruktivnog odnosa prisutnog u svakoj sredini kroz promišljanje prošlosti i sadašnjosti.

” Dinamička ravan.

Prošlost je puna skrivenih lica, nekih dalekih slika okamenjenog života. U stanju nepovratne izgubljenosti one posjeduju istrajnost pobuđivanja, izviruju iz zatrpane ‘realnosti’ i ulaze u naše životno okruženje. Često ih primjećujemo, više kao opomene nego kao putokaze, jer oni svojim fragmentarnim prisustvom bude našu upitanost nad smislom povijesnog toka.

Bez obzira koliko zvuči paradoksalno prošlost se nije konačno desila, ona će na sve urađeno danas iznova nizati prispjele elemente iz budućnosti, praveći tako novo lice onome što se već zbilo.

Činom nasipanja zemlje preko temelja arheoloških ostataka, ulazi se u aktivnu intervenciju ‘uspavljivanja’. Stvara se određena ravan, vizualno polje sjećanja, sa deponiranim unutrašnjim sadržajem, koje preko imaginarnog prostora povezuje sadašnjost sa prošlošću. Ta površina je Slika čiji sadržaj: skrivanjem posjeduje, na izvjestan način čuva i snažnije pobuđuje našu imaginaciju neophodnu za „dosezanje“ udaljenih vremena. Dinamička slika povijesti time nije zaustavljena, ona je oživljena, ali pod drugačijim okolnostima. Iz osjećaja povijesne dijalektike, ovo se može tumačiti i kao prostor slobode za kulturu koja će tek doći… “, riječi su autora, Saše Pančića.

Kustosica: Breda Bizjak (Otvoreni grad, Dai – Sai)
Fotografija: Breda Bizjak (Otvoreni grad, Dai – Sai)
Kamera: Ivan Dobran i Danilo Lola Ilić
Montaža: Slavoljub Živanović

05 Dinamička ravan_Saša Pančić_Nalazište amfora

Foto: Breda Bizjak

 

ORGANIZACIJA PROGRAMA “OTVORENI GRAD 2016”

Projekt je pokrenula arhitektica Breda Bizjak i nastao je u organizaciji sa Društvom arhitekata istre (Dai Sai).
Partneri na projektu za lokaciju “Ex kino Beograd”: Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost u suradnji sa Cinemaniac > misliti film.

Projekt su poduprli: Ministarstvo za kulturu RH, Grad Pula, Puljanka d.d., Andre d.o.o., Cream j. d.o.o., Ara Electronic, DigiColor te Istarska kulturna agencija.
Zahvaljujemo se Pula Film Festivalu, Istarskom narodnom kazalištu, Muzeju suvremene umjetnosti Istre na nesebičnoj suradnji, a posebno zahvaljujemo svim autorima, učesnicima te volonterima koji su pomogli u realizaciji programa.