Sintezno i sinturbanizam Vjenceslava Richtera

U srijedu, 25. listopada 2017. u 17 sati u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti, u prostoru izložbe “Buntovnik s vizijom”  Vjenceslava Richtera, održat će se predavanje teoretičara arhitekture Maroja Mrduljaša “Sintezno i sinturbanizam Vjenceslava Richtera”.
Predavanje se održava u sklopu ciklusa predavanja: Susreti s Richterom srijedom.

 

 

 

Vjenceslav Richter, Sinturbanizam, 1964. © Zbirka Richter, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

 

Vjenceslav Richter jedinstvena je pojava na hrvatskoj likovnoj sceni koja se izdvaja iz narativa lokalne arhitektonske historiografije druge polovice 20. stoljeća.

Tijekom više od pola stoljeća aktivnog rada ostvario je opsežan opus koji nije konzistentan i ne podliježe disciplinarnim kanonima, nego je obilježen iznenadnim zaokretima, pa i paralelnim istraživanjem različitih, naizgled i oprečnih koncepcija.

No, Richterov rad povezuje nekoliko središnjih pojmova: koncept sinteze plastičkih umjetnosti, eksperimentalni pristup te napor da se rad u arhitekturi i plastičkim umjetnostima proširi na najšire društveno polje.

 

Vjenceslav Richter, Sinturbanizam, 1964.© Zbirka Richter, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

 

Izlaganje Maroja Mrduljaša tematizirat će djelovanje tog predvodnika novih kretanja na hrvatskoj arhitektonskoj sceni, koji je u svom vremenu bio priznat, ali i žestoko osporavan. Za razliku od većine suvremenika u Hrvatskoj i tadašnjoj Jugoslaviji, Richtera u prvom redu zanima eksperiment u domeni ‘čiste arhitekture’.

Njegov je teorijski opus opsežan i pokriva širok raspon tema, od teorije plastičkog oblikovanja do društvene uloge arhitekture.

Izrazito svjestan važnosti diseminacije i razmjene znanja kako unutar discipline tako i prema najširoj javnosti, Richter je tijekom 1950-ih i 1960-ih inicijator i sudionik nekih od ključnih događaja u Hrvatskoj povezanih s afirmacijom apstraktne umjetnosti, artikulacijom diskursa o dizajnu i istraživačkim pristupom u arhitekturi”, kaže se u pozivu.