Najbolje od regionalnog dizajna

U sklopu trećeg izdanja festivala Dizajn Distrikt Zagreb (14.-17. lipnja 2018.) predstavljena je izložba “Reboot: Iza kulisa napretka” u prostoru napuštene Vojne bolnice u Vlaškoj, koju autorski potpisuje Tatjana Bartaković.

Izložbom su se po prvi put na jednom mjestu okupili vodeći regionalni dizajn-brendovi, od kojih je većina već dokazala svoju uspješnost na svjetskom premium tržištu namještaja i opreme za interijer.

Autor likovnog postava je arhitektonski studio BIRO (Dora Lončarić, Saša Košuta, Mario Kralj), a autorica vizualnog identiteta Iva Hrvatin za Superstudio.

U prvom dijelu teksta autorica Tatjana Bartaković piše o izložbi,  dizajn-brendovima Zanat, Vau,  Rex-Kralj, Regeneracija, Prostoria, Owl (više ovdje), a u drugom dijelu predstavljamo Mitju, Nunc, Element, Grupu i Artisan.

 

 

MITJA

Kolekcija Kalota / Dizajn: Redesign

 

 

 

Kalota kao prva kolekcija mladog dizajn-brenda Mitja najbolje predočava objedinjeni arsenal vještina i filozofije rada 84 godina stare slovenske stolarije Bolčič, njezina utemeljitelja.

Ujedno je Kalota najopsežnija dizajnerska kolekcija hrvatskog kolektiva Redesign (Neven i Sanja Kovačić), zaslužnog i za umjetničku direkciju brenda.

 

Dizajn proizvoda iz kolekcije Kalota zasniva se na geometriji kugle i silnicama koje zrače iz njezinog središta.
Riječ je o skupu logičnih geometrijskih pravila primijenjenih u spletu različitih konstruktivnih kombinacija, a koji se nadovezuju na logiku drva kao vodećeg materijala.
Unatoč oblikovnim sličnostima, proizvodi posjeduju izražen individualni karakter. Crta poetičnosti koju odražavaju postignuta je upravo zahvaljući izabranim geometrijskim principima i toplini drva.

Dizajn je osmišljen s namjerom prezentacije jedne od najnaprednijih stolarskih vještina koje objedinjuju tehniku cnc obrade, tokarenja i savijanja, izražavajući time DNA novonastajućeg brenda u 2015. godini.
Pored stručnosti izvedbe, Mitja ne skriva svoj empatičan odnos spram drva. Upravo suprotno, dizajnom potiče emotivnu reakciju i daljnje taktilno istraživanje površine proizvoda koji graciozno stare tijekom upotrebe.

 

 

NUNC

Konceptualna kuhinja Slavonika

Dizajn: Tvrtko Bojić, Nataša Njegovanović, Karla Paliska

Strateški razvoj proizvoda: Nikola Radeljković

 

 

Brend NUNC susrećemo u fazi nastajanja, a zasniva se na tradiciji poizvodnje namjenski projektiranog pločastog i ojastučenog namještaja za sektor opremanja Ancona Grupe iz Slavonije.
Povrh visoke razine izvoza (60%) na zapadnoeruopsko tržište, uprava ove tvrtke odlučila je kapacitete svoje proizvodnje usmjeriti prema stvaranju proizvoda kojim bi odrazili identitet lokalnog podneblja, primarno izražen oblikovanjem proizvoda od slavonskog hrasta.

Prvi istraživački projekt i kamen temeljac kojim se izražava strategija proizvoda jest konceptualna kuhinja Slavonika.
Ona na razini scenografije reinterpretira emotivnu dimenziju ozračja tradicionalne slavonske kuhinje kao središnjeg mjesta za druženje u domu, ali i kuhanja na otvorenom.

Slavonika je premijerno predstavljena na svjetskom sajmu kuhinja Eurocucine u Milanu 2018., gdje je prepoznata kao jedan od najinovativnih projekata sajma.

Time potaknuti, autori nastavljaju proces razvoja šireg portfolia proizvoda koji vodi iskusni produkt dizajner Nikola Radeljković (Numen/ForUse), što je, uz prisutnu proizvođačku kulturu Ancona Grupe, visoka garancija za održivu i uspješnu realizaciju.
U planu je da se pored dizajnera Slavonike u razvoj novih proizvoda uključi veći broj dizajnera iz čitave regije.

 

GRUPA

Dizajn: Grupa (Tihana Taraba, Filip Despot, Ivana Pavić)

 

 

Dizajn-kolektiv Grupa unatrag osam godina djelovanja u hrvatskim okvirima prošao je put od dizajniranja rasvjetnih tijela limitiranih serija zasnovanih na obrtničkoj tehnologiji proizvodnje, ulaganja u novi tip kalupa za njihovu serijsku proizvodnju, razvoj šire tipologije portfolia proizvoda, a potom i razvoj ozbiljne poslovne strane brenda, te međunarodne ekspanzije – postupno se sve više odvajajući od obilježja manufakture.

Važno je prisjetiti se da su članovi Grupe obrazovani kao dizajneri, dok su poslovni dio upravljanja i razvoja vlastitog brenda savladavali tijekom procesa.
Veća serijska proizvodnja zahtijevala je od njih postavljanje čvrste prodajne strukture, kontrolu kvalitete, korisničku podršku, brzinu isporuke, izdvajajući se i uslugom prilagodbe dizajna za koju veliki brendovi nemaju prostora.

 

Prvo rasvjetno tijelo Grupe, podna lampa Model bila je utemeljitelj njihove dizajnerske sudbine.
Nastala je u sklopu ReAktora, nezavisne platforme za afirmaciju hrvatskog produkt dizajna čija je jednovečernja izložba 01 poslužila kao poprište za prvi dogovor Grupe o suradnji s Interom i Modusom, prvim dizajn-trgovinama u Zagrebu, koje su Model uključile u svoj asortiman.
Tim je putem prvi proizvod Grupe stigao do korisnika.

Međutim, ključni arbitar njihova razvoja bio je arhitektonski studio 3LHD, koji je dva iduća nova proizvoda Grupe – rasvjetna tijela ILI_ILI i Arigato uključio u velike projekte interijera, zahtijevajući od njih dodatni razvoj proizvoda i proizvodnju. Za potrebe interijera rovinjskog apartmanskog naselja Amarin, Grupa je uložila u kalupe koji su omogućili serijsku proizvodnju više od 1100 primjeraka ILI-ILI, kojom su prvi put iskoračili iz obrtničkih okvira proizvodnje.

U 2016. Grupa se osjetila dovoljno spremnom samostalno istupiti na inozemnom tržištu, odlučivši se za prvi nastup na danskom sajmu Northmodern, koji im je otvorio vrata suradnje s Lampefederom, distributerom proizvoda Grupa za skandinavsko tržište.

Baluna, kao zadnji proizvod u kolekciji, dizajnom je najnaprednija i objedinjuje sve dotadašnje spoznaje Grupe u oblikovanju, proizvodnji i upotrebi rasvjetnih tijela: kolekcija nudi šest različitih proizvoda uz više namjena i mogućnosti korištenja: manja stolna svjetiljka funkcionira i kao zidna, a veliki zidni i stropni model, zahvaljujući teleskopskoj cijevi, mogu se brzo i jednostavno duljinom prilagoditi želji i potrebi korisnika; zahvaljujući sjenilu na staklenoj kugli koja se rotira za 360 stupnjeva, lako se utječe na direktno ili indirektno osvjetljenje prostora u kojem se svjetiljka nalazi, a uz posebno razvijeni dimer moguće je kontrolirati i intenzitet svjetla.

Među hrvatskim dizajnerima Grupa posjeduje daleko najrazvijeniji portfolio vlastitih proizvoda, samostalno vode prodaju te su i u smislu upravljanja opsežnim funkcijama brenda sakupili zavidan kapital znanja, ističući se gotovo kao jedinstven uzor.

 

ELEMENT

Dizajn: Numen/ForUse

 

 

Suprotstavljen lokalnoj tradiciji izrade masivnog namještaja od slavonskog hrasta, stol FKY kao utemeljujući proizvod novonastajućeg brenda ELEMENT u 2005. godini stvorio je novu oblikovnu paradigmu namještaja od iste drvne sirovine.
Trinaest godina kasnije, stol FKY jednako plijeni svojom originalnošću i redovit je dio interijera poznavatelja hrvatskog dizajna.

Novonastala kolekcija proizvoda Element bila je prva u povijesti hrvatskog namještaja koja je ukazala ne samo na novu oblikovnu dimenziju proizvoda od slavonskog hrasta, već i na nužnost njegova ekonomičnog korištenja te očuvanja kao dijela prirodne baštine čitave jedne geografske regije.

Također je Element potkanuo kulturu upotrebe ulja kao površinske zaštite drva. Naime, u tom trenutku nitko od hrvatskih proizvođača masiva nije koristio ulje, već su se površine lakirale, i to često sjajnim lakovima niske kakvoće.
Osim slabe kakvoće lakiranja, zaštita masivnog hrasta debelim slojem sjajnog laka oduzimala mu je prirodnost, pa je iskustvo rada s uljem na neki način odredilo pronalazak proizvodnog partnera Elementa.

Proizvodnja se organizirala sukladno tradiciji maloserijskog manufakturnog stolarstva, čime se jamčila kvaliteta u izvedbi te izbjegavale nepotrebne poteškoće u zahtjevnijim tehnološkim zahvatima. Pri tome su ključne odluke u procesu projektiranja proizašle iz uvažavanja i interpretacije zadanih datosti. Tako je, primjerice, činjenica da su tada u proizvodnji bile dostupne isključivo ploče masiva debljine 4 cm rezultirala dizajnom namještaja baziranog samo na toj debljini ploča. Čak je postojala i ideja da se “4 cm” upotrijebi i kao naziv brenda.

Do stagnacije u razvoju novih proizvoda za kolekciju Elementa došlo je zbog oscilacije u razini kvalitete proizvodnje domaćih manufakturnih stolarija, kvalitete sirovina, završne obrade proizvoda, ambalaže i rokova isporuke – koji su narušavali standarde samog brenda. U tijeku je “reboot” poslovnog modela.

Brendom Element upravlja zagrebačka Intera u partnerstvu s dizajnerskim kolektivom Numen/ForUse.

 

ARTISAN

Kolekcija Neva i Mela / Dizajn: Regular Company

 

 

Artisan je jedan od regionalnih pionira koji je još u 2007. godini započeo transformaciju 50-godišnje tradicije bosanske stolarije Ćostović u međunarodno respektabilan dizajn-brend namještaja od punog drva.

Istražujući novu oblikovnu paradigmu za namještaj od masivnog drva u regiji, Artisan je ostvario suradnju sa širim krugom međunarodnih, ali i regionalnih dizajnera. Oni su pak po prvi put dobili priliku dizajnirati s regionalnim proizvođačem u tako plemenitom materijalu poput drva.

Među njima se izdvaja Regular Company, dizajn-kolektiv koji je dizajnirao kolekciju Neva započetu dizajnom stolca Neva, prezentiranog na IMM Cologne u 2013. godini.
Na ovoj izložbi prikazujemo višegodišnju evoluciju kolekcije Neva u raznolikoj tipologiji čiji su predstavnici nositelji nagrada poput Red Dot, German Design Award i Design Intelligence Award.

Upravo je ovom kolekcijom Artisan značajnije formirao svoj identitet kao design-brenda na međunarodnoj sceni, a kolekcija je postala njegovim tržišnim bestsellerom. Identitet proizvoda odražava tehnološki proces kojim je nastala, spoj vrhunske 5-osne CNC tehnologije i preciznu ručnu obradu iskusnih majstora. Oblikovno je njezin dizajn najpotpunije izrazio i Artisanovo poštivanje drva kao sirovine u poetično oblikovanoj formi čija rafinirano dorađena površina izaziva taktilnu senzaciju.

Proizvodi iz kolekcije Neva uvršteni su u brojne projekte diljem svijeta, među kojima se ističe Starbucks Reserve Bar u Hollywoodu i restoran Jean Georges u Four Seasons Resort Dubai.

Početkom 2018. godine na IMM Cologne predstavljen je stolac Mela, čije ishodište počiva na Nevi, a predstavlja ulazak Artisana u segment ojastučenog namještaja. Artisan je u cijelosti izvozno orijentiran, s impozantno razvijenom distribucijskom mrežom u Europi, Aziji i Sjedinjenim Američkim Državama.