Natječaj za umjetničke radove inspirirane tvornicom Gorica

Udruga Artless Bembo poziva umjetnike različitih profila da prijave prijedloge inovativnih i kritičkih umjetničkih radova inspiriranih Tvornicom Gorica, izvedene u različitim medijima.

Rok za predaju prijedloga je 7. listopada 2016.

“Umjetnički žiri udruga Artless Bembo i Živog atelja odabrat će najbolje radove i objaviti rezultate na web stranici projekta. Udruga Artless Bembo odabrane će radove producirati, a najbolji rad biti će honoriran.

Radovi će biti izloženi u galeriji Živi atelje DK, Ilica 110  od 5. do 9. studenog 2016.

Na web stranici projekta inkubatortvornicagorica.weebly.com prikupili smo dokumentaciju i informacije vezane za povijest tvornice.

2

 

Tvornica Gorica, čiji se logo sa stiliziranom siluetom slona uzdignute surle još uvijek nalazi na krovu nekadašnje upravne zgrade u Šubićevoj 55, jedina je hrvatska tvornica u kojoj se, povezujući tehnologije metalne i kemijske industrije, proizvodio emajl i emajlirano posuđe.

Loncima, poklopcima, kantama, tavama, džezvama za kavu i drugim emajliranim posuđem snabdijevala je veliko tržište u zemlji i izvan nje. Trokutasti logo tvornice Gorica bio je otisnut s vanjske strane dna svake posude.

1

Neprikladan smještaj industrijskog pogona koji je za loženje peći koristio ugljen i mazut u centru grada i odluka o probijanju Šubićeve kroz pogon tvornice, potaknuo je preseljenje i izgradnju novih pogona u Dugom Selu 1974. godine.

U novoj tvornici, od 1200 zaposlenih, više od polovine bile su radnice. Gorica je, osim laboratorija i dizajnerskog ureda, imala i stalnu industrijsku ambulantu s ginekološkom ordinacijom i radničko odmaralište u Selcu kraj Crikvenice. Surađivala je s umjetničkom kolonijom u Dugom Selu, stavljajući na raspolaganje svoje stručnjake i opremu za izradu radova u emajlu.

Gorica je zbog visokih stalnih troškova, početkom 90-ih poslovala s gubicima, ali je 1994. bila na dobrom putu da se održi i preokrene trend (nova serija posuđa Europa, s preko 150 novih alata za njegovu proizvodnju, nove bakelitne drške za posuđe domaće proizvodnje, dogovoren izvoz). Pogrešnim potezima privatnih interesa tvornica je odvedena u stečaj i likvidirana 2001. godine.

Nekadašnja upravna zgrada Gorice u Šubićevoj 55 nalazi se na samom obodu bloka Badel, napuštenog industrijskog kompleksa u središtu grada, koji je zaštićen kao dio povijesne urbane cjeline Zagreba.

Još 1986. godine, na inicijativu umjetnika Borisa Bakala i arhitekta Ognjana Bebana, općina Medveščak bila je spremna u prostorima Badel/Gorica osnovati kulturni centar, što je obilježeno spomen pločom koju je, gotovo dvadeset godina kasnije, točnije 2005., otkrio multimedijalni umjetnik Željko Zorica (1957.-2013.).

Postavljanje spomen ploče bilo je dio zagovaračke aktivnosti zagrebačkih organizacija mladih i nezavisne kulture kojom se ukazivalo na mogućnost kreativnog korištenja napuštenih gradskih prostora.

Mogućnost proizvodnje umjetničkih radova u ovome modulu može ići u dva smjera. Jedan su proizvodi i tvornice Gorica, a drugi smjer je zgrada u Šubićevoj 55, zgrada neizvjesne budućnosti.

Prijava treba sadržavati opis i obrazloženje rada, troškovnik i biografiju autora”, kaže se u pozivu.