I svježi, i mladi i kvalitetni

dand00

Kada slavite drugi rođendan, a postali ste poprilično relevantni, to može značiti ili da je bio krajnji trenutak i potreba da se pojavite ili da ste predstavili još jedan način upotpunjavanja slobodnog vremena. Dan D je i više nego potreba, za sada jedina mogućnost pružena domaćoj i regionalnoj dizajnerskoj produkciji da se predstavi i pokuša uspostaviti iluziju tržišta. Tridesetsatno druženje sa više od stopedeset dizajnera- izlagača u nepretencioznom prostoru Stare klaonice u Heinzelovoj, bilo je vehementno, pozitivno i kvalitetno provođenje lipanjskog vikenda. Bez adekvatne podrške državnih institucija kojima bi trebalo biti u interesu da stvaraju konkurentni domaći dizajnerski proizvod, dobiva se odlična energija spojena sa ključnim sastojkom inovativnosti i kreativnosti, ali nažalost, ostavljen je pomalo neodređen  osjećaj ispunjenosti svrhe – ima li ovakav način prezentacije realne mogućnosti stvarnih poslovnih ponuda i suradnji? Možda je to donekle uvjetovano ograničenjem izlagača do 35 godina, gdje je doza ležernosti osnovna karateristika, ali onda i privlači jasno određen tip publike.

Ipak, Dan D odskače od izuzetno raširenih i super-popularnih sajmova manufaktura, ali oni ne mogu ( i ne trebaju) imati društveno korisni značaj. Formula koju su producirali HDD, Studij dizajna i Pepermint je izuzetno jednostavna- svježi, mladi i kvalitetni umovi, svatko od njih ima barem jedno međunarodno priznanje ili nagradu, prezentiraju se na D-sajmu, putem štandova koji kombiniraju reprezentativni pristup sa dobro razrađenim pričama i kreativnim taktikama.

Valja istaknuti mladu dizajnericu Anu Tevšić, koja je prije nekoliko mjeseci bila jedina Hrvatica koja se predstavila na londonskom Clerkenwell Design Weeku. Twisted lampe i Crooked stolci napravljeni od jednog komada lakiranog medijapana, utjelovljuju filozofiju maksimalne izvedbene ekonomičnosti  ne stvarajući nikakav otpad u procesu izrade. Odlična sarajevska dizajnerica Amila Hrustić propituje odnos ljudskog tijela i geometrije, kao studije percepcije i kontrasta, te studije između organskog i umjetnog, a koncept destrukcije kao stvaralačkog čina u modnom dizajnu predstavila je Vedrana Mastela.

Tim Kancelarija je sa svojim, već prepoznatljivim poigravanjem konvencijama i subevrtiranjem istih, krenuo u „redizajn“ piva, pomičući granicu „rada“ i zabave. Ipak, najkoherentniji i daleko najpromišljeniji koncept je predstavljen kroz projekt/radionicu Extra/ordinary design URIHO-a, Udruge za promicanje inkluzije te Studija dizajna, HDD-a u suradnji sa Royal College of Art. Radionica iz područja industrijskog dizajna, tekstilnog dizajna i dizajna vizualnih komunikacija imala je za cilj koristiti metode inkluzivnog dizajna kojim se otkrivaju drugačiji načini interakcije sa okolinom i potencira novi pristup dizajnu i projektima. Projekt je prepoznao i nagradio stručni žiri u sastavu Zoran Jedrejčić, Chris Kabel i Maroje Mrduljaš.

D-market bio je zamišljen kao prodajni dio sajma na kojem su se predstavilo dvadesetak domaćih dizajnerskih brandova- Lega- Lega, ROBA, Prostor, BOONIKA, Modus, KRPA… No iako je njihova funkcija bila „profesionalno zrcaliti D-sajam u današnjoj dizajnerskoj proizvodnji“, rezultat je bio pomalo razočaravajući- od skrivanja previsokih prozvodnih cijena, ali i ne odveć inventivnog predstavljanja štandova. Kao tržišno najrazrađeniji tim se pokazao osječki ured za grafičko oblikovanje Lega-Lega, postavljajući u centar prepoznatljiv vizualni identitet i „mnoštvo stvari koje nam zapravo ne trebaju, ali su tako neodoljivo dizajnirane“. Pa kud ćeš više…

Kako se Beograd prije nekoliko godina izborio za vodeće mjesto u regiji za promociju dizajna, sa Tjednom dizajna i festivalom Mikser, regionalna suradnja bila je i dio koncepta Dana D. Izložbeni dio sačinjen od beogradskog super-projekta Mikser uključivao je njihovu zamisao Young Balkan Designers i Kafanu- projekta koji je okupio studente dizajnerskog odsjeka beogradske Akademije lepih umjetnosti koji su ponudili viziju nove reciklaže.

I konačno, Croatian Designers Impact, domaći produktaši koji su se predstavili na ovogodišnjem milanskom salonu. Oni su neupitna sadašnjost, činjenično stanje kvalitete  našeg dizajna. Zajedno s ostalim izlagačima, trebali bi biti i budućnost i povijest za pamćenje, ali ako i dalje ne bude postojao strateški plan za njihovu realizaciju u industriji, kao i tržišnu prihvatljivost, postat će slijepa ulica hrvatske kreativnosti i ekonomije. Dizajn kao intelektualna aktivnost koja producira materijalne artefakte kojima se mijenja postojeće stanje (na bolje, jednostavnije društvo), generalno se ne razlikuje previše od laboratorijsko- znanstvenog pristupa u patentiranju lijekova. Dizajn koji je u društvu tako shvaćen, trebao bi biti srž njegovog napredovanja, ali i bit ekonomskih teorija. Danu D opraštamo sve eventualne dječje bolesti, ali i prozivamo njegove organizatore na zadaću nužnog razvoja strateškog plana za ozbiljniju promociju dizajna.

* fotografije: Pogledaj.to