“Kolumbovo jaje”: u potrazi za rješenjem stambenog pitanja

Filmskim ciklusom “Kolumbovo jaje”, koji će se održati u srijedu 25. svibnja u BLOK-ovom prostoru BAZA (Adžijina 11, Zagreb) u 20 h, započet će program Umjetnici za kvart koji će u BAZI i na javnim površinama Trešnjevke tematizirati stambeno pitanje.

“Filmsko i urbanističko ispisivanje prostora na višestruke načine oblikuje i strukturira našu svakodnevicu, pa je i središnja točka filmskog programa posvećenog stanovanju stoga dvostrana: pitanje planske stanogradnje namijenjene radničkoj klasi razmatra se na podlozi različitih oblika kroz koje ih je film u zadnjih stotinu godina nastojao artikulirati.

 

1

Kadar iz filma Zvonimira Berkovića “Moj stan”, 1963., Zagrebfilm

Od pojave ranog filmsko-propagadnog optimizma i inoviranja u razvoju dokumentarne forme, kroz njegovo britko ironiziranje i satiru, pa sve do eksperimentalnih formi koje u središte postavljaju neposredan odnos čovjeka s njegovim domom, nastoje se u fokus dovesti kompleksne veze pojedinca i utopističkih/idealnih vizija stanovanja.

Otuđuje li više nervoza skučenosti malenog stana ili sloboda kretanja u geometrijskoj harmoniji prostora? Kakva je razlika između kuće i zgrade promatrana iz unutrašnjosti njihovih toplih obiteljskih stambenih tobolaca? Koja je uopće važnost takvih pitanja i usporedbi promatramo li ih kroz prizmu sirotinjskih stambenih četvrti lišenih osnovnih životnih uvjeta?

2

Kadar iz filma Zvonimira Berkovića “Moj stan”, 1963., Zagrebfilm

Mogućnost odgovora na ova pitanja pronicljivo je i duhovito sažela junakinja Berkovićeva kratkog filma ‘Moj stan’, dobitnika nagrade u Cannesu 1963. godine: ‘Tata je rekao da ne valja gubiti nadu, jednog dana naći ćemo Kolumbovo jaje. Pitala sam mamu što je to Kolumbovo jaje, ona je rekla da se tako zove rješenje za novi stan’.

Filmovi u programu stoga predstavljaju refleksiju i preispitivanje arhitektonske potrage za idealnim ili barem praktičnim i zadovoljavajućim rješenjem stambenog pitanja. U tom nastojanju oni razvijaju i vlastiti oblikovni jezik, pružajući gledatelju mogućnost da kroz međuigru filma i urbanizma razmotri načine na koje se Kolumbovo jaje nastojalo prisiliti da ostane stajati uspravno ” (kustosica Petra Belc).

 

PROGRAM

50’18”
———-
Moj stan (1962), 12’42”, r: Zvonimir Berković, igrani

Kuća (1977), 7’36”, r: Radoslav Vladić, eksperimentalni

(1932), 13′, r: Edgar Anstey, Arthur Elton, dokumentarni

Une vie radieuse (2013), 17′, r: Meryll Hardt, eksperimentalni

 

Izvor: BLOK