Rijeka EPK 2020: odbrojavanje do erupcije kulture

Rijeka odbrojava još samo osam dana do svečanog otvaranja godine u kojoj će biti europska prijestolnica kulture.
Iako je subota, 1. veljače 2020., dan kada će se na trideset  lokacija u središtu grada odvijati preko sedamdeset događanja od jutarnjih sati pa dugo u noć 2. veljače, početni, „nulti“ dan je petak, 31. siječnja, kada će izvan programskih pravaca EPK 2020, a u sklopu Noći muzeja, riječki Muzej moderne i suvremene umjetnosti otvoriti izložbu “S kolekcijom” Davida Maljkovića, kustosice Ivane Meštrov.

Vizualni umjetnik David Maljković (više ovdje) prema svom ključu uspostavlja dijalog s kolekcijom muzeja no uključuje i pozvane suradnike koji će procesom gradnje odnosa umjetnika i kolekcije transformirati prostor Muzeja “u živo tijelo”, kako stoji u pozivu.
Potičući interakcije s idejom stvaranja novih momenata u muzeju – pored planiranih radionica, razgovora i izvedbenih programa, Maljković i suradnici – domaći i međunarodni umjetnici i studenti, spremaju i neočekivane elemente, koje će biti vrijedno pogledati.

Foto: D. Maljković, S kolekcijom-ilustracija, MMSU


Protokolarno otvorenje EPK 2020 održat će se u HNK Ivana pl. Zajca u popodnevnim satima.
Središnji program otvorenja 1. veljače je Opera industriale, nastala prema glazbenom predlošku riječkog umjetničkog dvojca JMZM – Josipa Maršića i Zorana Medveda, u orkestraciji skladatelja, maestra Frana Đurovića, u režiji Dalibora Matanića, a njome se “otvaraju važne identitetske teme Rijeke i Europe, a program donosi zvuk, glazbu i buku, efekte koji nastaju kombinacijom svjetlosti i tame te snažne simbole Rijeke i Europe”. 

U Operi industriale sudjeluje više od 120 izvođača, događat će se od 19:30 na više lokacija u riječkoj luci, a izborom mjesta se želi i poslati simbolička poruka o Rijeci- Luci različitosti, što je i naziv projekta EPK 2020, ali i o povijesnoj ulozi grada koji ovim kulturnim projektom nastoji premostiti tranzicijske poteškoće koje ga neumoljivo pritišću.

Rijeka će otvorenje EPK dočekati s nedovršenim infrastrukturnim projektima u kompleksu Benčić: otvorenje Dječje kuće planira se u lipnju 2020., rekonstrukcija T-objekta u Gradsku knjižnicu u 2021., kada je planiran i završetak obnove broda Galeb. Ulaskom Muzeja grada u obnovljenu Palaču šećerane kompleks Benčić će dobiti još jedan element u konceptu art-kvarta, dok je obnovljen objekt u Grohovčevoj ulici već aktivan kao RiHub.

Foto: Promo film, foto: B. Vukasov

Iako joj je spočitavana slaba komunikacija s građanima, direkcija Rijeka 2020 uspjela je u svom pozivu u organizaciju programa uključiti velik broj ljudi, udruga, umjetničkih organizacija, poduzetnika, ustanova i institucija, tako će sam program otvorenja biti disperziran na niz uobičajenih i manje korištenih “džepova” unutar grada, a obuhvatit će kazališne, performerske, plesne, glazbene i gastronomske događaje, s inkluzijom svih dobnih skupina.

Brojnost događaja samog otvorenja ne dopušta nam da na ovom mjestu navedemo sve (raspored događanja pogledajte ovdje), izdvajamo autobusnu anti-turističku turu u izvedbi glumica Jelene Lopatić i Tanje Smoje koje se naslanjaju na predstavu Žaka Valente i Prostora Plus iz 2007. “Dobro došli u Rijeku”.

Foto: Tanja Kanazir, MMSU

Predigra riječkog kulturnog predsjedanja Europom je već započela MMSU-ovim postavljanjem Kožarićevog “Stoga sijena” na Trgu 128. brigade Hrvatske vojske i njegovim vandalskim zapaljenjem te najavom postavljanja “Spomenika crvenoj Rijeci – samoobrambenog spomenika” na neboderu u Trpimirovoj, riječkog umjetnika Nemanje Cvijanovića, koje je odjeknulo i u Saboru, što daje naslutiti da će se uz kulturne događaje odvijati i (ne)namjerni paralelni “performansi” građana, političara, zagovornika i protivnika manifestacije.

No treba naglasiti da osim kontroverznog programskog pravca Doba moći, u sedam programskih pravaca i oko 700 različitih događanja riječka kulturna godina nudi mnogo više: infrastrukturne, inkluzivne i kreativne projekte, a naš će portal pratiti najzanimljivije.

22. siječnja 2020., Rijeka – Korzo, Foto: Goran Kovacic/PIXSELL