Nova destinacija za hipstere

Juli Zeh, njemačka spisateljica koja je studirala u Leipzigu, ovako govori o tom gradu: “Što grad srednje veličine u centralnoj Njemačkoj radi ako nije smješten u podnožju planina, ako nema veličanstvenu rijeku koja teče kroz centar, ako nije okružen šumama i nije smješten na obali, ako nije sjedište vlade, ako nema narkomansku scenu, ljekoviti izvor tj. ako nema ništa posebno za ponuditi? Naravno, grad započinje sanjati.”

Grad koji je ujedinjenjem Njemačke izgubio veliki dio svoje industrije, a s time i stanovništva, grad je koji danas sanja hipsterski san. S javnim dugom od preko 700 milijuna Eura, napuštenim tvorničkim halama, trgovinama i stanovima te s petinom stanovništva na socijalnoj pomoći Leipzig je ipak našao populaciju koja se želi tamo doseliti. Jeftini životni i radni prostor već je privukao veliki broj mladih umjetnika, glazbenika i studenata. Prema podacima iz gradskog ureda kroz zadnju godinu u grad je doselilo 9000 ljudi.

Za razliku od Dresdena koji ima državnu operu i zbirke saksonske umjetnosti te riskira da sam postane grad muzej, kultura u Leipzigu odvija se na životnom principu uradi sam. Sve galerije, barove i kazališta leipsigške četvrti Plagwitz pojavili su se kroz zadnjih par godina. Umjetnici tu raspolažu neograničenim prostorima koje bi u drugim gradovima već davno kupili investitori i prenamijenili u komercijalne svrhe. Naselili su stare zgrade, trgovine pretvorili u studije, zabave i izložbe organiziraju po napuštenim skladištima. Zidovi iscrtani grafitima, razbijeni prozori i čelični nosači na fasadama ovdje nisu znak propadanja već dio nove estetike grada. Jedan takav centar je i bivša tvornica Westwerk u kojoj su danas smještene galerije kao Essential Existence Gallery, studiji umjetnika i glazbenika pa čak i second hand shop.

Najstarije kino u gradu, koje će ove godine proslaviti stogodišnjicu, UT Connewitz od propadanja spasila je lokalna građanska inicijativa još 2001. godine. Kroz zadnjih deset godina postojanja, isti ljudi koji su pokrenuli inicijativu, sami su postavili novi pod, promijenili krov i sredili podrum. Danas se u tom prostoru odvija bogat glazbeni, kazališni i filmski program te je popularno okupljalište novih kreativnih snaga grada. Ipak, Annett Fenske koja je od početka uključena u ovu inicijativu, ima podvojeno mišljenje promjenama Leipziga. S jedne strane drago joj je što grad postaje popularan, a s druge strah ju je da popularnost ne dovede i investitore koji će istjerati stare stanovnike.

Kako je Berlin stekao svoj status precijenjenog grada pisali smo u više navrata, zadnji put pitajući se jesu li hipsteri krivi za sve. Što će hipsteri donijeti Leipzigu, vrijeme će pokazati.