Novi vizual Igara: dobar komentar dubrovačke stvarnosti ili banaliziranje kulture?

Vizualni identitet 69. Dubrovačkih ljetnih igara rad je dizajnera Mara Pitarevića u suradnji sa studijem Šesnić&Turković, a prikazuje Vrata od Ploča uz dvije palme i zalazećim suncem u neonskim bojama, koji podsjeća na ulaz u neki noćni klub te je kao takav izazvao brojne reakcije struke, ali i građana Dubrovnika, izvještava portal Dubrovnik.net.

 

“Plakat, odnosno vizualno rješenje 69. Dubrovačkih ljetnih igara osmišljeno je u pop art stilu, pop art poetici.
Igra se poetikom 80.-ih, poetikom neonskih natpisa, itd.

I, ako ćemo, biti iskreni, ono je ovdje takvo zato što Dubrovačke ljetne igre u ovom trenutku potiču raznovrsnost i raznolikost”, objasnila je intendantica Dubrovačkih ljetnih igara Dora Ruždjak Podolski za Dubrovnik press portal.

Imajući u vidu dubrovačku stvarnost (više ovdje, ovdje ) te činjencu da je netom prije nego li je ovaj vizualni identitet predstavljen javnosti Marina Gruž dobila “facelift” u vidu neonskih svjetala, nameće se pitanje propitkuje li on put kojim Dubrovnik ide?

Ovogodišnji dizajn pop jezikom neona propituje ustaljeno i tradicionalno poimanje Igara i Grada. Nosi mnogo simbolike pa ne čudi da se javljaju brojne interpretacije od kojih su neke i vrlo provokativne”, kažu iz Igara.

 

“Upozorio sam vodstvo Igara na moguće reakcije, a njih uvijek ima, bez obzira na rješenje, pogotovo u Dubrovniku. Ovo je rješenje novo i dosad neviđeno, ali ipak samo privremeni vizualni identitet. Neki u njemu vide kritiku pretjerane komercijalizacije i iskorištavanja Grada, neki vide reklamu za noćni klub.

Referenca ovog vizuala je Grad, kao velika ambijentalna pozornica. Novo vodstvo Igara na čelu s intedanticom Dorom Ruždjak Podolski imalo je intenciju da se o Igrama priča, da ih se probudi.
2013. radio sam vizual, koji je po mom mišljenju jedan od najboljih do sad, umjetničko srce u kamenim zidinama ‘Walls of stone, heart of art’ i taj je vizual izazvao kontroverze.

Ovogodišnji vizual dovodi u suprotnost tradiciju i popularnu kulturu, ali po mom mišljenju ključna stvar na Igrama je sloboda, pa onda i umjetnička sloboda, a slijedom toga i umjetnička sloboda onoga koji kreira i odabire vizualni identitet”, zaključuje Maro Pitarević, autor vizuala.

 

 

Višestruko nagrađivani autor sveprisutnih “kockica” Boris Ljubičić tvrdi kako je ovim vizualnim rješenjem iznevjerena i kultura i Dubrovnik.

“Ovaj se vizualni identitet ne da komentirati. On nema nikakve veze ni sa Igrama ni s Dubrovnikom. Ovaj logo Libertas u neonskom svjetlu… za mene je to smiješno.
Vizualni identitet, kojeg su Igre ove godine predstavile, je ignoriranje Grada i Igara. Igre imaju svoju povijest i tradiciju i ozbiljnu namjeru da nešto postignu, a cijelo su vrijeme u sukobu s estradom, koja dolazi u Dubrovnik i ometa ga u namjeri da bude ono što jest, najbolja otvorena pozornica kulture. Iznevjeren je Dubrovnik i njegova kultura”, smatra Boris Ljubičić te dodaje da se ovakvo što nije smjelo dogoditi.

Dubrovčanin Tomo Gusić, autor loga Libertas koji se i danas vijori na barjaku Igara, kaže kako je vizualni identitet 69. Ljetnih igara besmisleno komentirati.
“Dubrovačke ljetne igre su svečanost, a prema ovom vizualnom uratku to se apsolutno ne vidi, ni u boji, ni u sadržaju. To je folirancija, glupost, koja nije dostojna ovakvog festivala kakav je. To može biti za neku turističku promociju, ne i za Igre. Nije mi jasno što se ovim hoće pokazati”, kaže Gusić dodajući kako su se vremena promijenila, ali da mu nije jasno što na logotipu simboliziraju dvije palme koje ni ne postoje.

Dubrovčanin Maro Krile, koji je radio brojne logotipe za dubrovačke tvrtke, ustanove u kulturi… ima drugačije mišljenje.
Novi vizualni identitet Ljetnih igara na suvremeni način komunicira komercijalizaciju našeg ekonomskog, političkog i medijskog okruženja. Bez kritike, u simbiozi s Marinom Frapa. Prigodna obljetnica i omaž Marijani Vukić“.

 

 

Autorice nagrađivanih vizuala za Umjetničku galeriju Dubrovnik, ali i Godinu sv. Vlaha Nora Mojaš i Made Miličević u novom vizualu vide jedan “kreativni moment”.

“S obzirom na dugogodišnju tradiciju održavanja Ljetnih igara i mnoga antologijska grafička rješenja koja i dan danas zaslužuju našu pozornost, razumije se da nije jednostavno svake godine predstaviti izvrsno i originalno rješenje. Kreativni momenat – misao vodilja ovogodišnjeg identiteta je vrlo uspješna kada ‘Enter’ prevedemo na slavno ‘Neka uđu!’, u kombinaciji s motivom vrata od Ploča.

Ipak, čini nam se da likovni tretman ovogodišnjeg vizuala nije na razini Ljetnih igara, te, kao što vidimo, izaziva reakcije, što je, u neku ruku – dobro.
Umjetnička provokacija u smislu preispitivanja vrijednosti i duha vremena te kao poticanje kritičkog mišljenja je uvijek dobrodošla, međutim, u ovom slučaju ona nema uporište – nije jasno kome je upućena.

Imamo osjećaj da su konotacije noćnog kluba, bordela, kockarnice i amerikaniziranog kiča tu samo da iznerviraju ljude koji se bave kulturom u Dubrovniku.

Dubrovačke zidine u ružičastom leopard uzorku, 2014. (više ovdje)

 

Odmak od tradicije ovaj put nije ponudio neke nove vrijednosti, i kao takav teško nalazi alibi. No, ako će ovo rješenje izazvati polemike i rasprave, onda bi se moglo reći da su autori uspjeli u svojoj nakani”, smatraju dizajnerice Linear studija, donosi Dubrovnik.net.