Hrvatski tjedan dizajna ili narodno veselje?

Završila je još jedna u nizu Ambienta, trideset i deveta. Međunarodni sajam namještaja, unutarnjeg uređenja i prateće industrije koji se reklamira kao vodeći u ovom dijelu Europe i u tom smislu relevantan u širem dijapazonu europskih, i to ne samo susjednih, tržišta.

Postav je izložen kroz tri osnovne tematske cjeline: namještaj, proizvodi i oprema za unutarnje i vanjsko uređenje te materijali, strojevi i alati za drvnu industriju. Prati ga nekolicina stručnih skupova i različitih popratnih događaja, u suradnji s obrazovnim sektorom, Hrvatskom gospodarskom komorom i samom Vladom.

Prošle godine baš je na ovom sajmu svoje prvo predstavljanje imala i KVADRA, tvrtka koja je netom prije toga u, za naše pojmove, izrazito kratkom vremenu izgradila novu tvornicu i aktivirala vlastitu proizvodnje u Zagorju, opremila i zaposlila ljude, među ostalom i dizajnere sa Studija dizajna, te raspisala natječaj za ojastučeni namještaj u suradnji s HDD-om i na taj način označila prvu suradnju jedne domaće tvornice i domaćih dizajnera kao svojevrsnu revoluciju u okvirima hrvatske realnosti. Tako smo na prošlogodišnjem sajmu mogli vidjeti već puno puta spominjani rad 3-angle, dizajnera Grupa, i Revolve, dizajnera Numen/ForUse koji su sada predstavili prototip garniture za poslovne interijere nazvan Segment.

„Sustav rješava principe hijerarhije kod sastavljanja elemenata modularnog ojastučenog namještaja. Njegov je identitet izgrađen kroz formu glavnog sastavnog elementa s karakterističnim osnovnim dvostranim kosinama na završecima pod kutem od 45 stupnjeva. Ovaj koncept otvara mogućnost sastavljanja raznolikih funkcionalnih, pa čak i nekonvencionalnih kompozicija u prostoru. Bezbrojne kombinacije baza i njihove permutacije zahvalan su otvoreni sustav kod projektiranja različitih uporabnih situacija u ambijentu. Segment će stoga biti dostupan kao jednosjed, dvosjed, trosjed, četverosjed,… ukratko, višebazni niz segmenata.„

Također su prezentirane nove modularne garniture Match i Cloud, arhitektice Sanje Knezović, jednostavnih linija s mogućnošću odabira između dviju različitih širina i dubina modula. Formom su međusobno vrlo slični, a razlika je u materijalima ispune, pa birate ovisno o željenom osjećaju pri sjedenju. Classic je također nova modularna garnitura za sjedenje klasične tipologije, dostupna u brojnim modulima – od chaise lounge za neformalno odmaranje, jednosjeda u brojnim varijantama i njihovim različitim kombinacijama.

Cijela postojeća kolekcija je izložena u novim ruhu; naime, ponudu su obogatili s pedesetak novih tkanina prirodnog porijekla, uključujući i popularni filc. Izložen je i Lap, prototip nagrađenog rada s ovogodišnjeg Kvadrinog natječaja za dizajn, rad Samela Ivanova, koji će u konačnosti biti dostupan u verziji 1-sjeda, 2-sjeda i 3-sjeda i tako omogućiti brzu transformaciju iz sjedenja u spavanja, a do tada treba proći još nekoliko faza ispitivanja kroz formu, funkciju i materijale.

U sklopu projekta Drvo je prvo, čiji su nositelji Hrvatska gospodarska komora, Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatske šume, SODArhitekti, točnije Vedran Jukić i Nikica Kronja o kojima smo pisali ovdje, predstavili su projekt paviljona s ciljem promocije akcije i drveta kao savršenog prirodnog i ekološki prihvatljivog materijala za gradnju i izradu namještaja. Paviljon je zamišljen kao okvir za informiranje, druženje i odvijanje različitih događaja (koncerti, tribine, predavanja…), koji svojom pojavnošću funkcionira kao atraktor posjetitelja na sajmu, kao i ostalim manifestacijema na kojima će gostovati.

„Paviljon je napravljen od 160 rudimentarnih građevnih elemenata – drvenih greda od različitih vrsta 14x14x400cm koje su sastavljene u nepravilnu dinamičnu strukturu. Volumen drvene građe je 12.5 m3, a težina 5 tona. Elementi su međusobno spojeni navojnim šipkama i maticama. Prvu montažu izvela su 3 čovjeka za 3 dana. Paviljon je prijenosan – može se demontirati i ponovno montirati na različitim manifestacijama. Paviljon poziva na interakciju sa svojom ovojnicom – na koju je moguće sjesti. Kroz interakciju se ostvaruje i edukativni aspekt – kroz prezentaciju – poučava o različitim vrstama drveta. Posjetitelji su u mogućnosti drvo osjetiti na brojne načine: taktilno – različitim načinima korištenja, mirisno – koktelom mirisa koje emitiraju različite vrste drveta, auditivno – gostovanjima glazbenika na drvenim instrumentima, vizualno… Paviljon se može transformirati u različite druge strukture. Građa paviljon se može reciklirati – nastaviti koristiti u druge svrhe (kao donacija za izgradnju krovova, kao parkovni element…).“

Činjenica je da Ambienta izlaže na 38.000 m2 izložbenog prostora gdje otprilike jednak broj ljudi posjeti gotovo 400 izlagača iz 25 zemalja svijeta, što svakako nije mali broj. S obzirom na trenutačno stanje gospodarstva i (nedorečenu) strategiju Hrvatske, definitivno treba pohvaliti suradnju različitih struka i institucija, kao i pokušaj oživljavanja izmučene industrije u ovo doba. Podupiranje razvoja postojeće hrvatske industrije prepoznato je, u modnom smislu, još početkom 2011. godine projektom FASHION.HR INDUSTRIJA koji je kao cilj postavio revitalizaciju domaćeg modnog pogona kroz suradnju između vodećih domaćih dizajnera i tekstilnih divova. Tako su i ove su godine na nedavno održanom fashion.hr-u naše poznate dizajnerice IGLE nastavile uspješan niz s ARENOM iz Pule. Hvalevrijedne inicijative praktički nude jedini izlaz za posrnulu industriju, a time očito i adresiraju problem nezaposlenosti, stečaja, neisplaćenih plaća, i svega onoga čega smo nažalost svjedoci u jeku ove gospodarske krize.

Međutim, ne možemo zaobići da je Ambienta, kao proklamirano vodeće mjesto na kojem se definira ponuda i potražnja te odvija susret proizvođača i trgovaca, poslovnih ljudi, stručnjaka i medija, ipak mnogo više usmjerena obrtu te se kao takva očito ne može ni blizu klasificirati kao hrvatski tjedan dizajna, niti mjeriti s poznatim nam takvim manifestacijama. Kronično nedostaje suradnje naših proizvođača i naših dizajnera koja bi urodila većom količinom produkt dizajna s hrvatskim potpisom u hrvatskoj izvedbi. Nedostaju joj domaći profesionalni dizajneri-izlagači koji bi predstavili nove suradnje i svježe projekte. Jasno, ovdje nije riječ “Mi Hrvati” sindromu, već o nečemu što se čini kao jedina opcija za gospodarstvo koja bi istovremeno osigurala da dobar dizajn ne ostane samo na papiru.

Prethodno spomenuti radovi neminovno odnose svu pozornost jer, nažalost, ljestvica nije postavljena jako visoko. U moru svega ostalog, kao zajedničku liniju koja se provlači kroz apsolutno sve izloženo, iskače samo evidentni nedostatak selekcije koji bi se mogao riješiti isključivo većim angažmanom profesionalaca. Državno pokroviteljstvo i cijena manifestacije uopće ne idu u prilog kroničnom nedostatku PR-a koji je, bez obzira na uspone i padove popularnosti sajma kroz sve ove godine, zapravo konstantno nikakav. Potpuno nam je nejasno kako itko može u današnje doba bombardiranja reklamama, koje skoro da nas ne pojedu na svakom uglu, ne shvaćati što donosi vizualni identitet i uopće koja blaga promocija i prezentacija nose.